تقویت تمرکز کودکان با بازی

مشکل عدم تمرکز در کودکان

تقویت تمرکز کودکان بر روی بسیاری از کارهای روزمره او تاثیر مستقیم می گذارد. بعضی از کودکان بی قرار به دنیا می آیند. جلب توجه کودکان کار ساده ای نیست و سخت تر از آن حفظ تمرکز او برای مدت طولانی در هنگام انجام یک فعالیت خاص است. امکان اینکه در یک فعالیت طولانی و پیچیده کودک کارش را نیمه کاره رها کند زیاد است. اگر فرزندتان تفاوت بین تمرکز داشتن و نداشتن را به خوبی درک می کند به او بیاموزید چه کارهایی سبب حفظ تمرکز و چه کارهایی سبب پرت شدن حواس یا عدم تمرکز در کودکان می شود.

در هنگام آموزش به کودکانی که تمرکز لازم را ندارند از ابزارهای کمک آموزشی استفاده کنید. هر کاری که بتواند عملکرد حافظه را بهبود بخشد می تواند به طور غیر مستقیم باعث تقویت تمرکز کودکان شود.مشکل حواس پرتی کودکان در بسیاری از خانواده ها دیده می شود.

اما این حواس پرتی در برخی از کودکان آنقدر زیاد است که زندگی آنها را تحت تاثیر قرار داده است. برای کاهش مشکل عدم تمرکز در کودکان باید طیفی از مهارت‌ها و عادت‌های سودمندی همچون چگونگی سازماندهی کارهای روزانه، مدیریت زمان، اولویت‌بندی فعالیت‌های روزمره و همچنین کنترل احساسات و هیجانات آنی را به آنها آموخت.

تقویت تمرکز کودکان با بازی - حواس پرتی کودکان
تقویت تمرکز کودکان با بازی

درمان حواس پرتی کودکان با بازی

تقویت تمرکز کودکان با بازی هرکه رود خانه خود

این یک بازی ساده است که می توانید آن را در اتومبیل هم انجام دهید. نام حیوانات را می گویید و کودک باید اسم ( خانه ) حیوان را بگوید. عکس آن را هم انجام دهید، به این ترتیب که اسطبل ( خانه اسب )  ، لانه (خانه گنجشک)، بیشه (خانه شیر).
برای تنوع بیشتر می توانید اسامی مشاغل را بگویید و کودکتان ابزار و آلات مورد نیاز آن شغل را نام ببرد، مانند قیچی و کلنگ (باغبان)، بیل و کلنگ (بنا) و… این بازی موجب تقویت تمرکز کودکان می شود و علاوه بر این با تکرار آن توان یادگیری او را تثبیت می کند. این بازی برای کودکان پنچ تا شش سال پیشنهاد می شود .

تقویت تمرکز کودکان با بازی سکه‌ها
این بازی را هم والدین دوست دارند هم کودکان. علت علاقه والدین این است که این بازی باعث بهبود حافظه کودک شده و توجه و تمرکز او را افزایش می‌دهد. کودکان نیز از ریتم تند بازی و سرگرم کننده بودن آن لذت می‌برند. برای شروع شما به چند سکه، یک جعبه کفش یا در آن (برای پوشاندن سکه‌ها) و یک ساعت یا تایمر نیاز دارید. ابتدا ۵ عدد از سکه‌ها را انتخاب کنید (مثلا ۳ عدد ۵۰ تومانی و ۲ عدد ۲۵ تومانی).

بهتر است اندازه و رنگ سکه‌ها با هم متفاوت باشند. سپس آنها را به ترتیب دلخواه خود بر روی زمین بچینید. حال از فرزندتان بخواهید خوب به سکه‌ها نگاه کند و ترتیب آنها را به خاطر بسپارد. سپس با استفاده از جعبه کفش، روی سکه‌ها را بپوشانید و از فرزندتان بخواهید با استفاده از سکه‌های باقی مانده، آنچه را دیده است دوباره برای شما درست کند. این کار فرزندتان را زمان بگیرید. هر چه سرعت او در چیدن دوباره سکه‌ها بیشتر باشد، امتیاز او بیشتر خواهد بود. پس از اتمام کار او، جعبه کفش را از روی سکه‌های قبلی بردارید و با ترتیب سکه‌هایی که فرزندتان چیده است مقایسه کنید.

اگر ترتیب آنها غلط بود از او بخواهید دوباره سکه‌ها را بچیند. او باید آنقدر این کار را تکرار کند تا به نتیجه درست برسد. شما می‌توانید با تغییر چیدمان سکه‌ها به سلیقه خود، بازی را دشوارتر یا ساده‌تر کنید. همچنین می‌توانید از انواع گوناگون سکه استفاده کنید. در نظر گرفتن یک جایزه نیز در افزایش انگیزه فرزندتان موثر خواهد بود. با تکرار این بازی، به مرور متوجه افزایش تمرکز و حافظه فرزندتان خواهید شد.

تقویت تمرکز کودکان با بازی‌های فکری
بازی‌های فکری به افزایش دقت و توجه کودک کمک زیادی می‌کنند. این بازی‌ها معمولا بسیار جذاب و مفرح هستند. به همین دلیل کودک برای بازی از خود اشتیاق زیادی نشان می‌دهد. در عین حال بدون اینکه خود متوجه باشد در حال تقویت حافظه خود است. بازی‌های فکری منجر به تقویت چرخه‌های تفکر در ذهن می‌شوند. در نتیجه به مرور عملکرد ذهن بهبود می‌یابد.
 انواع گوناگون این بازی‌ها در بازار موجود هستند. فقط هنگام انتخاب آنها باید به سن فرزندتان توجه داشته باشید. بازی‌هایی که برای کودک خیلی سخت باشند، نه تنها تاثیر مثبتی بر او ندارند، بلکه منجر به دل‌زدگی و نا امیدی او نیز می‌شوند. توجه داشته باشید که فرزند شما نمی‌تواند تمام این تمرینات را به تنهایی انجام دهد. برای اینکه فرزندتان از این تمرینات بیشترین بهره را ببرد، لازم است خود شما به عنوان یک راهنما همواره در کنار او حضور داشته باشید و در صورت لزوم به او کمک کنید.
این تمرینات نه تنها به تقویت قوای ذهنی فرزند شما کمک می‌کند، بلکه باعث بهبود روابط او با شما نیز می‌شود. انجام این تمرینات به بهبود شرایط فرزند شما کمک بسیاری می‌کند، اما این بدین‌معنا نیست که فرزند شما از مراجعه به یک متخصص بی‌نیاز است. لازم است چنین کودکانی همواره تحت نظر یک متخصص کودکان و یک روانشناس باشند. ممکن است برای کنترل وضعیت کودک داروهایی توسط متخصصان تجویز شود که مصرف آنها برای کودک ضروری باشد.
تقویت تمرکز کودکان با بازی جدول‌ها و پازل‌های تصویری
شاید به نظر ساده بیایند، اما جدول‌ها و پازل‌های تصویری یکی از بهترین ابزارهای افزایش تمرکز کودکان بیش فعال هستند. جدول، ترتیب حروف و چینش صحیح آنها را به کودک آموزش می‌دهد در حالی‌که پازل‌های تصویری، که برای پیدا کردن هر تکه مناسب باید توجه و تمرکز زیادی به خرج داد، تمرکز و توجه کودک را افزایش می‌دهند.

نوشته های مشابه
راههای عملی تقویت دقت و تمرکز در کودکان
افزایش توجه و تمرکز در کودکان به کمک بازی
مشکل زبان باز کردن کودک
بازی برای تقویت تعادل در کودکان
مدت زمان بازی کودک

لینک اینستاگرام:
https://www.instagram.com/p/BhZI92ZlYaO/

 

نوشتهٔ بعدی
روش های تقویت مهارت های حرکتی کودکان
نوشتهٔ پیشین
بازیهای تقلیدی کودکان

هشدار: مقالات مربوط به بخش سلامتی و تغذیه، پزشکی، بارداری، زیبایی، روانشناسی برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی‌زبان گردآوری شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع‌رسانی دارند. کاربران برای تشخیص، تسکین و درمان مشکلات حوزه پزشکی و سلامتی ابتدا با پزشک مشورت کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست