با ترس کودکان از حیوانات چه کنیم

ترس‌ از حیوانات در کودکان و راههای درمان آن 

ترس کودکان از حیوانات ، تقریباً در تمامی کودکان وجود دارد و با افزایش سن آن ها کاهش می یابد. ترس از حیوانات معمولا در سن دو تا سه سالگی شروع می شود، زیرا در این سن درک کودک بالاتر می‌رود و متوجه خطر حیوانات می شود؛ این ترس گاهی بر اثر تجربه ناخوشایندی مانند نیش زدن زنبور یا ترس والدین از حیوانات به وجود می آید؛ مثلا هنگامی که شما از سوسک می ترسید، باعث می شود این ترس به کودک  هم منتقل شود همچنین علت شایع بودن ترس کودکان از سگ، پارس ناگهانی سگ هاست.

با ترس کودکان از حیوانات چه کنیم
با ترس کودکان از حیوانات چه کنیم

 

چگونه ترس کودکان از حیوانات را از بین ببریم ؟

  • در ابتدا بهتر است ترس کودک را نادیده بگیرید. به‌جای هرگونه صحبت، با رفتار خود نشان دهید که از حیوانات نمی‌ترسید. وقتی باهم به یک سگ نزدیک می‌شوید، منتظر واکنش کودک نباشید. بلکه بی‌توجه به او، سگ را نوازش کنید. کودک را مجبور به تقلید از رفتار خود نکنید، بلکه به‌ عنوان الگویی مثبت، رفتار با حیوانات اهلی را به او بیاموزید.
  • احساسات فرزندتان را تصدیق کنید: «می دانم که سگ های بزرگ را دوست نداری ». اگر در کودکی از چیزی می ترسیدید، به آن اعتراف کنید و توضیح دهید که چگونه با افزایش آگاهی ترستان کمتر شد. او را تشویق کنید تا در مورد دلایل ترسش با شما صحبت کند. در مورد دلایل منطقی که نشان می دهند خطری برای او وجود ندارد، با هم بحث کنید. به این ترتیب، فرزندتان متوجه می شود که ترسیدن اشکالی ندارد، اما لازم نیست از شدت ترس خشکش بزند.
  • طبق نظریهٔ «بمیر یا بمان» با فرزندتان برخورد نکنید. بگذارید هر بار گامی کوچک برای غلبه بر ترسش بردارد. اگر از آب می ترسد، با قدم زدن در ساحل شروع کنید، کم کم در آب راه بروید. بعد، می توانید با هم شنا کنید. صبور باشید و اگر فرزندتان از استخر یا دریاچه می ترسد، او را به طرف آنها هل ندهید.
  • بین همدلی و مراقبت بیش از حد، مرزی کاملاً مشخص وجود دارد. برای محافظت از او در برابر چیزی که واقعاً خطری ندارد، با عجله به سراغش نروید. با آرامش و به صورتی کنترل شده، واکنش نشان دهید. به او نشان دهید از اینکه خطری متوجه او باشد، هراسی ندارید. فرزندتان می آموزد که به شما اعتماد کند و کمتر بترسد.
  • برای از بین بردن ترس‌ از حیوانات در کودکان کتاب هایی را برایش بخوانید که در مورد آنچه که او را می ترساند اطلاعاتی در اختیارش می گذارند. آگاهی و دانش همیشه بر ترس غالب می شود. مثلاً، کودکی که از عنکبوت می ترسد؛ بهتر است بداند که انواع بسیار کمی از عنکبوت ها، برای انسانها خطر دارند. از سوی دیگر، اگر در مورد عنکبوت ها اطلاعاتی به دست آورد، با آنها آشنا شده و ترسش کاهشی می یابد.
  • کودکتان، فیلم‌ها یا کارتون‌هایی دربارۀ حیوان موردنظر تهیه کنید. بهتر است این فیلم‌ها دربارۀ ماجراهای یک فرد با حیوانش باشند، که به‌ویژه وقتی مؤثرتر هستند که هنرپیشۀ نقش اول آن‌ها، یک کودک باشد.

به فرزندان خود آموزش دهید چگونه با حیوانات دوست باشند

  • بکوشید کوچک‌ترین و آرام‌ترین حیوان را برای مرحلۀ اول انتخاب کنید. درحالی‌که دست کودک را گرفته‌اید، به‌آرامی به‌طرف حیوان پیش روید و او را تحسین کنید. به کودک یادآوری کنید تا تنفس خود را کنترل کند.
  • اگر فرزندتان از حیوانات می ترسد، ابتدا بگذارید حیوانات کوچک را نوازش کند. اول او را به پرنده فروشی ببرید و کم کم به باغ وحش بروید تا حیوانات بزرگتر را ببیند.
  • هنگام مشاهده حیوان اهلی واقعی، ابتدا خودتان به آن حیوان نزدیک شوید و او را نوازش کنید و سپس فرزندتان را تشویق نمایید به حیوان نزدیک شود. طریقه نوازش و بازی با حیوانات به طرز صحیح را به کودک خود آموزش دهید تا با رفتار نامناسب موجب عصبانیت حیوان نگردد.
  • در داخل خانه دربارۀ نحوۀ رفتارتان با حیوان صحبت کنید. نقش آن حیوان را بازی کنید تا کودک بتواند نزدیک شدن به حیوان را با شما تمرین کند. برای مثال، اگر نقش یک سگ را ایفا می‌کنید: عوعو کنید و دست و پای کودک را بو بکشید. در همین حال، از قول سگ بگویید: ببین من اومدم پیشت چون می خوام باهات دوست بشم؛ اما چون یه کم ازت می‌ترسم، دارم تو رو بو می‌کنم. برای بامزه شدن بازی بهتر است پس از شما، کودک نقش سگ را بازی کند.
  • برای از بین بردن ترس‌ از حیوانات در کودکان زمان بیشتری با حیوان بازی کنید. بزرگ‌ترین موفقیت برای کودک، لمس حیوان است. راه درست این کار را به او بیاموزید. اگر حیوان اهلی باشد او به‌زودی روش کار را فرامی‌گیرد. اگر احساس می‌کنید که ترس کودک کاهش یافته است، کم‌کم  از او دور شوید و همین‌طور او را به نوازش حیوان تشویق کنید. بگذارید فاصله را کودک تعیین کند و برای دورتر شدن، از او اجازه بگیرید.
چگونه به کودکمان آموزش دهیم با حیوانات آشنا شود؟

ترس‌ از حیوانات در کودکان

  •   به کودک بیاموزید با خودش حرف بزند. برای مثال با خود بگوید: من حالم خوبه، اصلاً نمی‌ترسم. این سگه خیلی بامزه است.
  •   در هنگام نزدیک شدن به حیوان از کودک بخواهید میزان ترسش را بیان کند. هر قدم که به حیوان نزدیک‌تر می‌شوید، مکث کنید و میزان ترس کودک را بپرسید. کودک، برای بیان ترس خود، از اعداد یک تا ده استفاده می‌کند. اگر این عدد به ده نزدیک بود، کمی صبر کنید. پس از یک دقیقه دوباره بپرسید. اگر درجۀ ترس پایین آمد، به حرکت خود ادامه بدهید. می‌توانید برای ایجاد حس امنیت، دو قدم به جلو بردارید و سپس یک‌قدم به عقب برگردید تا به‌تدریج، به فاصله‌ای برسید که بتوانید حیوان را لمس کنید.
  •   به کودک خود بیاموزید چطور با حیوانات غریبه برخورد کند. علائمی را که حیوان برای ابراز دوستی یا دشمنی و عصبانیت به کار می‌برد، به کودک بیاموزید. برای مثال، دم تکان دادن سگ نشانۀ دوستی است؛ اما اگر در حال نشان دادن دندان‌هایش، پارس می‌کند، بهتر است در آن هنگام از او فاصله گرفت.

 

نوشته های مشابه
رفتار کودکان با حیوان خانگی
داستان های کودکانه و تاثیر آن بر ذهن کودک
رشد کودک از یک تا دو سالگی
با کودک بی نظم چگونه رفتار کنیم ؟

لینک اینستاگرام:
https://www.instagram.com/zarafeyejadooyi/

نوشتهٔ بعدی
هدیه دادن بیش از اندازه پدربزرگ یا مادر بزرگ ها
نوشتهٔ پیشین
بازی آموزشی برای مهارت گوش دادن در کودکان

هشدار: مقالات مربوط به بخش سلامتی و تغذیه، پزشکی، بارداری، زیبایی، روانشناسی برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی‌زبان گردآوری شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع‌رسانی دارند. کاربران برای تشخیص، تسکین و درمان مشکلات حوزه پزشکی و سلامتی ابتدا با پزشک مشورت کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست