مشارکت کودک در تعیین قوانین خانه

گفتگوی میان والدین و کودک 

چنانچه کودک در تعیین قوانین خانه مشارکت نماید، احتمالاً، بیشتر از آن تبعیت می کند. شما و همسرتان باید با کمک همدیگر قوانینی را که می خواهید کودکتان به آنها عمل کند، تعیین نمایید. گفتگوی میان والدین و کودک برای تعیین این قوانین راهگشا است. در صورت شرکت کردن فرزندتان در قانونگذاری احتمال اجرای آنها توسط او افزایش می یابد. شما و همسرتان باید با کمک همدیگر قوانینی را که می خواهید کودکتان به آنها عمل کند، تعیین نمایید. در صورت امکان کودک خود را برای مشارکت در تعیین و تعدیل قوانین تشویق کنید.

با این وجود، هنگامی که یک قانون تعیین گردید، شما باید از او انتظار تبعیت داشته باشید. او باید بداند که شما کدامیک از رفتارهایش را دوست دارید و کدام رفتارها ناپذیرفتنی هستند. البته، هیچگاه به کودک خود نگویید که او بچه بدی است . بلکه به او بگویید که فلان رفتار او را نمی پذیرید.هنگامی که شما قانونی را تعیین می کنید، باید کودک شما به خوبی با آن آشنا شود به طوری که بتوانند در صورت درخواست آن را بازگو کنند. البته مهم است که در تعیین قوانین سن کودک را در نظر بگیرید. لازمه تمام این موارد، گفتگوی میان والدین و کودک است.

مشارکت کودک در تعیین قوانین خانه - قانون گذاری در خانواده
مشارکت کودک در تعیین قوانین خانه

روش قانون گذاری در خانواده

مشارکت کودک در تعیین قوانین خانه

  •  برای قانون گذاری باید همه ی اعضای خانواده ( پدر ، مادر ، فرزندان و هر کس دیگری که پیوسته با آن ها زندگی می کند) حضور داشته باشند.
  • در قانون گذاری ، بایدهاو نباید های مورد تایید خانواده تعیین میشود.
  • قانون های زندگی را والدین تعریف میکنند. قانون های بازی را بچه ها تعیین میکنند.اگر همیشه والدین قانون بگذارند اعتماد به نفس بچه ها کم میشود و آنان کم کم از قانون و قانون گذاری بدشان می آید.
  • همه ی اعضای خانواده باید قانون ها را رعایت کنند. پس اگر کسی نظری دارد باید در جلسه ی قانون گذاری طرح کند. والدین باید دلیل هر قانون را برای کودکشان توضیح دهند تا متقاعد شود که آن قانون را رعایت کند.
  • نوع کلامتان در قانون گذاری تعیین کننده است.برای مثال اگر بگوییم هفته ای یک بار به پارک می رویم با این که بگوییم دوشنبه ها به پارک می رویم متفاوت است. پس قانون هایی بگذارید که خودتان هم فرصت و امکان اجرای آن را داشته باشید.
  •   قوانین را متناسب با سن و توانایی های کودک تعیین کنید. برای مثال اگر به کودک نوپای خود بگویید اجازه نداری روی دیوار خط بکشی ممکن است با لحظه ای مواجه شوید که دیوارهای خانه از نقاشی های رنگارنگ کودکتان پوشیده شده است. پس به فرزند نوپایتان توضیح دهید : برای اینکار یک کاغذ یا مقوای یک متری بر روی دیوار اتاق خواب شما نصب می کنیم و شما اجازه داری برای تجربه ی نقاشی روی دیوار از آن کاغذ یا مقوا استفاده کنی. با این کار هم قانون شما اجرا شده و هم بچه نقاشی کردن روی کاغذ عمودی را تجربه کرده است. برای چیزهایی که بچه را منع میکنید یک جایگزین در نظر بگیرید وگرنه بچه خودش این کار را میکند.

 

نوشته های مشابه
نحوه پاسخ والدین به پرسش های کودکان
اختلاف نظر والدین در تربیت کودک
اختلاف نظر والدین در تربیت کودک با پدر یا مادر بزرگ
اهمیت روانشناسی کودک

لینک اینستاگرام:
https://www.instagram.com/p/Bi4MvPHF9MF/

نوشتهٔ بعدی
آماده کردن کودکان برای رفتن به مهد کودک
نوشتهٔ پیشین
ترفندهایی برای حل معضل انجام تکالیف 

هشدار: مقالات مربوط به بخش سلامتی و تغذیه، پزشکی، بارداری، زیبایی، روانشناسی برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی‌زبان گردآوری شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع‌رسانی دارند. کاربران برای تشخیص، تسکین و درمان مشکلات حوزه پزشکی و سلامتی ابتدا با پزشک مشورت کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست