بهترین روش برخورد با بچه های بد دهن

برخورد با بچه ای که حرف بد میزند

یکی از مهم ترین وظایف والدین تعلیم و تربیت فرزندان است، بعضی از آنها در کودکی به علت های گوناگون دچار اختلالات خلقی می شوند. ارزش‌های خانواده نقش مهمی در چگونگی واکنش انتخابی شما به بچه های بد دهن دارد. اغلب والدین نمی دانند دلیل این بدرفتاری فرزندشان چیست و گاهی واکنش هایی را در پاسخ به این رفتارها نشان می دهند که باعث تشدید آن رفتار می شود. غافل از این که به گفته روان شناسان کودک، اگر این اختلالات خلقی ژنتیکی نباشد، معمولاً ریشه در رفتار نادرست والدین دارد.

  • یکی از مهم ترین اصول در تعلیم فرزندان ارائه یک الگوی صحیح و سالم است. در واقع بچه ها از بزرگترها یاد می گیرند چگونه رفتار کنند و به عبارتی زمانی که ببینند والدین با یکدیگر به درستی و با محبت حرف می زنند، رفتارهای مناسب اجتماعی را یاد می گیرند و کمتر رفتارهای ناهنجار از خود بروز می دهند.
  •  بدزبانی بچه های بد دهن ، تنها از راه آموختن و مواجه شدن با کلمات زشت به وجود می آید، بنابراین باید موقعیت هایی را که طی آن ممکن است کودک این کلمات نامطلوب را بشنود، محدود کنید.
  • بچه ها اغلب برای تاثیر عبارات خود از کلمات زشت استفاده می کنند. بهترین روش برخورد با بچه های بد دهن این است که با صدایی محکم آن کلمه را به این صورت تکرار کنید: «پسرم ! در این خانه از این کلمه استفاده نمی کنیم. ».حواسمان به الگو پذیری کودک از والدین باشد. اغلب وقتی کودکی بشنود که پدر یا مادرش کلمه ی زشت را به این صورت به کار می برد، تأثیر آن کلمه برایش از بین می رود.
  • برای درمان حرف زشت زدن کودکان جایگزین های مناسبی به فرزندتان بدهید تا در هنگام عصبانیت از آنها استفاده کند. گفتن جمله ای مختصر و همراه با آرامش در مورد کلمه ای که فرزندتان از یک دوست شنیده یا یک ستاره ی سینما فریاد زده است به فرزندتان کمک می کند تا احساساتش را تعدیل کند. مثلا : « من واقعاً از آن فیلم لذت بردم و آن هنرپیشه را دوست دارم، اما گفتن آن کلمات زشت ضروری نبود و باعث شد که ربات به نظرم احمق و خام برسد».
بهترین روش برخورد با بچه های بد دهن - درمان حرف زشت زدن کودکان
بهترین روش برخورد با بچه های بد دهن

برخورد با حرف زشت کودک

چکارکنیم فرزندمان فحش ندهد

  • بچه های کوچک، درست مثل « مرغ مینا » هستند. آنها چیزهایی را که می شنوند، حتی وقتی معنای آن را نمی دانند، تکرار می کنند. بنابراین آموزش آداب اجتماعی به کودک را از همان وقتی که کودک نوپا است شروع کنید. اگر فرزندتان کوچک است و معنی کلمه های زشت را نمی داند، اما به تقلید از دیگری آن را گفته است، فقط بگویید: «آدم ها نباید چنین کلماتی را به کار ببرند. در عوض می توانی بگویی…» و کلمه ی  قابل قبولی را جایگزین کنید. از همان لحن و همان میزان صدایی استفاده کنید که او برای بیان آن کلمه زشت به کار برده است.
  •  دقت کنید که فرزندتان این کلمات زشت را از کجا  می شنود.  یک دوست یا یکی از اعضای  خانواده؟  فیلم ها؟  همسالان؟ ( مطمئناً نه از شما ! ). اکنون زمان مناسبی است تا در مورد قدرت و معنای کلمات و اینکه چرا مردم به هم ناسزا می گویند و احساس تو قابل قبول است، با او صحبت کنید.
  • ترک عادت های بد در کودکان دشوار است. در مورد بچه های بد دهن ، در ازای هر کلمه ی زشتی که از فرزندتان شنیدید، او را جریمه کنید. پول جریمه را می توانید در قلکی بیندازید و بعد به عنوان صدقه یا خیریه آن را به فقرا بدهید.
  • اگر کودک بزرگتری حرف های زشت می زند و معنی آنها را نیز می داند، می توانید با آرامش بگویید: «این نوع حرف زدن غیرقابل قبول است. می دانم آنقدر باهوشی هستی که عبارت قابل قبولی به جای آنها پیدا کنی ».
  • اگر حرف های بی ادبانه در کودکان خطاب به شما گفته شود، به تعرضی جدی تبدیل می شود. اگر با چنین موردی روبرو هستید، باید سریع و با قدرت اقدام کنید. در مورد امتیازاتی که برای فرزندتان اهمیت دارند فکر کنید. استفاده از تلفن؟ دیدار دوستان؟ بازی با رایانه؟ دوچرخه سواری؟ و …
  • بگذارید کودک بداند چه نوع گفتاری را می پسندید. هر بار که بدزبانی نمی کند به این امر اشاره کنید. برای مثال بگویید «خوشم می آید وقتی سؤالی از تو می پرسم آرام جواب می دهی.» در عمل به او نشان دهید که کدام گفتار وی، بدزبانی شمرده می شود.
  • به طور دقیق برای کودک توضیح دهید که از چه نام هایی نباید استفاده کند. تنها در این صورت می توانید از او انتظار داشته باشید که لقب های «مجاز» و «غیر مجاز» را بشناسد.

نحوه برخورد با فحاشی کودک

درمان حرف زشت زدن کودکان

  • اگر به طور اتفاقی، کودکتان واژه ناشایستی را به کار برد، سعی کنید به بد زبانی او، بی توجهی نشان دهید. وانمود کنید که حرف زشت کودک را هرگز نشنیده اید، بنابراین هرگونه تأثیر آن را بر خودتان از بین برده و بازی او را به یک بازی یک نفره تبدیل کنید، چیزی که اصلاً برای کودکان جالب نیست.
  • والدین آگاه امروزی می دانند فحش دادن جلوی بچه ها ممنوع است. گاهی مهم نیست از کجا یاد گرفته اند اما آگاه باشیم کنترل کردن زیاد، امر و نهی و تحت فشار قرار دادن کودکان باعث می شود او حس قدرت خود را از کلمات زشت و حتی کتک کاری با دیگران به دست آورد. پس باید در کنار این راهکارها، به آن ها کمک کنیم قدرت درونی خود را حس کنند.
  • پاسخ دادن به کودک در حالت عصبانیت، تنها به او می آموزد چگونه بدزبانی کند. هر چند دشوار است ولی وقتی با عصبانیت سر شما فریاد می کشد، شما متقابلاً این کار را انجام ندهید. بلکه سعی کنید با احترام گذاشتن به کودک، احترام گذاشتن به دیگران را به او آموزش دهید. نسبت به کودک خود مؤدب باشید، گویی که او میهمان است.
  •  بچه‌ها همچنین ممکن است برای تحت تأثیر قرار دادن والدین از حرف‌های نامناسب استفاده کنند؛ یعنی گاهی بچه‌ها ترجیح می‌دهند حرف زشت بزنند و تنبیه بشوند تا این‌که مورد بی‌توجهی قرار بگیرند. فرزندتان توجه و محبت کافی در خانه دریافت می‌کند؟

 

درمان حرف زشت زدن کودکان

۱- زمانی را  برای بازی با فحش ها در نظر بگیرید!

برای درمان حرف زشت زدن کودکان ، فحش دادن را به بازی بگیرید. به نظر شما کدام یک منطقی تر است، جلوی یک قدرت را گرفتن یا جهتِ مناسب دادن به آن؟ کودک می خواهد با کلمات زشت جدیدش ما را تحت تاثیر قرار دهد، شوکه و عصبانی کند یا بخنداند، پس اجازه این کار را به او بدهید! اما در یک راه بهتر وکم دردسرتر.

زمانی را  برای بازی با فحش ها در نظر بگیرید! به کودک خود بگویید ما یک ربع (از روی ساعت می توانید عقربه ها را نشان دهید) وقت داریم که فحش بازی کنیم و او هر کلمه ای که دوست دارد می تواند بگوید، خود را آماده شنیدن هر کلمه زشتی کنید و به خودتان یادآور شوید این جا محلی است که او تخلیه می شود و من به جای دیگران به او می خندم و از شنیدن ناسزا به هم نمی ریزم؛ بازی بسازید تا بهانه ای باشد که او همه فحش هایی را که یاد گرفته، بیرون بریزد و بارها تکرار کند.

وقتی بارها و بارها در خلوت این کلمات زشت را تکرار کند، برایش بی معنی می شود و شما در مقابل، فرصت دارید فحش جدید بسازید و از آن استفاده کنید. چند نمونه از این فحش های جدید می تواند این ها باشد: «کله کدوی»، «مورچه سیاه»، «جزغاله»، «بوق بوقی»، «قارچ مخملی»، «دم بریده» و …؛ به این ها هم بخندید و نیز از خاله بازی و نقاشی و ابزارهای دیگر برای قوام بخشیدن به خنده هایتان استفاده کنید.

وقتی که بازی تمام شد به او اعلام کنید. بغلش کنید و او را ببوسید. یادآوری کنید این یک بازی بین خودم و خودت هست و ما این حرف های زشت را جلوی فرد دیگری نمی گوییم و رازی است بین من و تو و برای فردا باهم قرار بگذارید. این بازی همچنین کمک می کند ارتباط والد و کودک قوی تر و بهتر شود، در نتیجه شاهد احترام و حرف شنوی بیشتر از سمت او در هر زمینه دیگر خواهید بود.

۲- سرزنش و انتقادهای مکرر عامل مهمی در تشدید رفتارهای بد در کودکان است.

کودکانی که مرتباً رفتار آنها مورد نکوهش قرار می گیرد و رفتارهای مثبت شان تشویق نمی شود، بدرفتار می شوند. بچه ها نیاز به تشویق دارند تا یک رشد سالم داشته باشند. در برنامه های رفتاری همواره تشویق مورد تأکید است و در صورتی که تشویق مؤثر نبود، تنبیه به صورت محرومیت از برخی مسائل در نظر گرفته می شود و درباره این محرومیت نیز باید از پیش به کودک هشدار داده شود. همچنین قرار گرفتن کودک در محیط هایی مثل مدرسه که استعداد دیگر کودکان مورد تشویق قرار می گیرد، حسود، پرخاشگر و عصبانی می شود بنابراین ضرورت دارد تا به تفاوت های فردی کودکان توجه شود و هر کودکی در جایگاه خودش تشویق شود.»

۳- در اولین فرصتی که با هم تنها بودید و کودک تان حرف زشتی را تکرار کرد، خونسرد باشید.

و از او بپرسید: «می دونی این کلمه چه جاهایی به کار میره؟». به جواب های کودکانه اش گوش کنید یا حتی اگر گفت نمی دانم، کمکش کنید تا بداند که به این حرف های زشت، فحش و ناسزا می گوییم و وقتی یک نفر خیلی عصبانی و ناراحت است و بلد نیست از راه درست احساسش را نشان دهد، از فحش استفاده می کند و کسی هم که می شنود، احساس بدی خواهد داشت و این بسیاری از مواقع باعث شروع یک دعوا خواهد شد. می توانید به او بگویید: «متاسفم، شنیدنش من رو هم عصبانی کرده و باعث شده بعضی وقت ها حسابی دعوات کنم» و بعد با هم چند عبارتی را که موقع عصبانیت می توان گفت، پیدا کنید و البته خودتان هم واقعاً در ادامه آن ها را به کار بگیرید!

به طور مثال: «من عصبانی ام»، «آتیشی شده ام» یا حتی عبارت های بامزه با هم بسازید یا صدای خودروی آتش نشانی را دربیاورید. می توانید بیشتر وارد بازی و گفت و گو شوید، به طور مثال نقاشی یک نفر را که عصبانی است و می خواهد فحش بدهد ، بکشید و از او بخواهید تصویر فردی که فحش را می شنود، بکشد. جبهه نگرفتن در واقع نادیده گرفتن حرف زشتی است که کودک می گوید. این قدم، پررنگ تر خواهد بود اگر کودک تنها هنگام عصبانیت و ناکامی حرف زشت را استفاده می کند. در واقع او را متوجه احساسش کنید و کمک کنید آن را بیان کند، به جای این که از رفتارش ایراد بگیرید و عصبانیت او را بیشتر کنید.

۴- اگر بدزبانی نسبت به شخصی بیرون از خانه اتفاق افتاده، از او عذرخواهی کنید.

فرزندتان را به‌جای خلوتی ببرید و خصوصی و سریع احساستان را درباره حرفش بیان کنید. از او بپرسید چطور می‌تواند شرایط را اصلاح کند. اگر نمی‌داند، دقیقا به او بگویید جمله مناسب چیست. مهم است که فرزندتان متوجه رفتار بدش و احساس شما بشود، اما واضح است که این اصلاح نباید با رفتاری بدتر از جانب شما انجام بشود؛ بنابراین اجازه ندهید عصبانیتتان باعث بی‌احترامی و تحقیر فرزندتان شود.

 

نوشته های مشابه
ناخواسته رفتار بد کودک را پاداش ندهید
روش صحیح برخورد با بدرفتاری کودکان
نحوه برخورد با بچه بی ادب در مهمانی
نحوه پاسخ والدین به پرسش های کودکان

لینک اینستاگرام:
https://www.instagram.com/zarafeyejadooyi/

 

نوشتهٔ بعدی
دارو خوردن کودک بیمار
نوشتهٔ پیشین
وقتی کودک مرتکب خطایی شد چگونه با او حرف بزنم؟ 

هشدار: مقالات مربوط به بخش سلامتی و تغذیه، پزشکی، بارداری، زیبایی، روانشناسی برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی‌زبان گردآوری شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع‌رسانی دارند. کاربران برای تشخیص، تسکین و درمان مشکلات حوزه پزشکی و سلامتی ابتدا با پزشک مشورت کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست