از پوشک گرفتن کودک، بهترین زمان و مناسب ترین روش

روشهای از پوشک گرفتن بچه  

از پوشک گرفتن کودک شاید یکی از مشکل ترین بخش های بچه داری باشد. چگونه کودک از پوشک خلاص می شود؟ زمان مناسب برای آموزش استفاده از لگن به کودک یا شورت آموزشی چه زمانی است ؟ زمان مناسب برای از پوشک گرفتن بچه ، زمانی است که کودک با این کار موافق باشد. هیچگاه فراموش نکنید که رسیدن به مرحله ی خودداری یک فرایند طبیعی است که مبتنی بر رشد روانی و جسمانی خاصی است. سعی کنید این مسئله را برای خود به شکل یک معضل در نیاورید، چرا که این نکته کلید حل معماست.

به نظریه های گوناگون اعتماد نکنید و نپندارید که برای رسیدن کودک به مرحله ی خودداری ، سن مشخصی وجود دارد. به سنی که دختر همسایه توانسته خود را نگه دارد، توجه و فکر نکنید. منتظر باشید تا کودک شما آماده ی این امر شود. او را هرگز تحت فشار نگذارید. هر چیز راه طبیعی خود را طی خواهد کرد و سن خودداری، لزوماً با رشد و نمو عمومی ارتباط ندارد.

طبق نظر پزشکان برای آنکه کودک توالت رفتن را بیاموزد ابتدا باید مغز او تکامل یابد و سیستم عصبی مرکزی بتواند مثانه او را کنترل کند. وقتی هنوز مغز کامل نیست، کودک بدون اختیار ادرار می کند یعنی مثانه یا روده ها به محض پرشدن، خالی می شوند. به طور کلی  از ۲۸ ماهگی به بعد، مغز تکامل پیدا می کند و می توانند ادرارشان را کنترل کنند.

بهترین زمان و مناسب ترین روش برای از پوشک گرفتن کودک

بهترین فصل برای از پوشک گرفتن بچه فصل بهار و تابستان است .کودک را تشویق کنید اگر ادرار یا مدفوع دارد، بگوید و چند ساعت در روز او را باز بگذارید. برای شروع پوشک گرفتن کودکان ابتدا پوشک تو پاش باشه ( صرف اطمینانتون ) و موقع توالت رفتن کودک باز کنید. او را در این مدت در خانه حبس نکنید و بهتر است مواقعی که بیرون از خانه هستید بیشتر مراقب باشید و یادآوری کنید که در مواقع لازم به شما بگوید تا او را به توالت ببرید.

اگر از کودکتان خواستید روی صندلی توالت بنشیند، اما ۱۰ دقیقه گذشت و او کاری نکرد او را از توالت بیرون ببرید و بعد از چند دقیقه دوباره او را به توات بازگردانید. برخی کودکان از مدفوع یا ادرارکردن می ترسند که برای حل این مشکل بهترین راه این است که به او توضیح دهید که این کار بدن او برای دفع مواد مضر است و برای سلامتی او مهم است.

آموزش استفاده از لگن به کودک و شورت آموزشی
از پوشک گرفتن کودک

    از پوشک گرفتن کودکان دو ساله 

  • کودکتان را با خود به فروشگاه پوشاک ببرید و مانند بچه های بزرگ برایش یک شلوار بخرید. اگر کودک شما دختر است، برای او شلوارى با دم پاى تورى خرید.
  • به کودک لباسی بپوشانید که در آوردن آن آسان باشد. دامن یا شلوار کشی، مناسب تر از دامن یا شلوار کمربند دار است.
  • کتاب داستان های کوچک را که به این مستله اختصاص دارند، تهیه و برای کودکتان بازگو کنید.
  • آموزش نظافت و پاکیزگی به کودکان٬ و خود نگهداری در فصل تابستان آسانتر است. زیرا در این فصل، کودک لباس کمتری بر تن دارد.
  • سعی کنید در حضور کودکتان، خرس اسباب بازی را مخاطب قرار دهید و برای آموزش لگن به آن بگوید: من دوست دارم هر وقت جیش داشتی، باید بروی در لگن جیش کنی، نه در شلوارت!
  • سپس از کودکتان بخواهید انتظار شما را از خرس از طرف خودش تکرار کند.
  • اگر در فروشگاه مشغول خرید هستید و کودکتان ناگهان نیاز به توالت پیدا می کند، از مسئول فروشگاه برای استفاده از توالت رفتن کودکان اجازه بگیرید.

آموزش استفاده از لگن به کودک

اولین قدم محیط دستشویی را برای کوچولو‌ها جذاب کنید. بیشتر کودکان از دستشویی می‌ترسند، ابتدا باید محیط توالت را برایش جذاب کنید و با گذاشتن چند عروسک کوچک یا عکس و پوستر در دستشویی او را تشویق کنید.قدم بعدی تهیه یک لگن زیبا و خوش آب و رنگ است که بتواند کودک را هنگامی که روی لگن می‌نشیند، سرگرم کند.

ابتدا با لگن‌های کوچک آغاز کنید تا کودک به احساس آرامش و امنیت برسد و نشستن روی لگن را یاد بگیرد.بهتر است لگنی را انتخاب کنید که مانند صندلی دسته داشته باشد تا کودک هنگام نشستن و برخاستن احساس راحتی کند و از دسته‌ها کمک بگیرد.

از ۱۸ ماهگی لگنی برای کودک تهیه کرده و به صورت آرام و پیوسته کودک را با روش استفاده از آن آشنا کنید. با رعایت تمام موارد، باز هم ممکن است کودک شما در مواردی کنترلش را از دست بدهد و خودش را خیس کند، عصبانی نشوید و هرگز او را تنبیه نکنید، در عوض با تشویق او را به استفاده از لگن ترغیب کنید. شرایط او را درک کنید.

او تنها مدت کوتاهی است که استفاده از ماهیچه‌های بدنش را آموخته و کنترل دفع را به دست گرفته. کنار گذاشتن پوشک و آموختن استفاده از لگن فرآیندی زمان‌گیر است که صبر و حوصله زیادی می‌خواهد. برای جلوگیری از این اتفاقات ناگهانی لباس‌ها و شلوارهای گشاد تن کودک بکنید که درآوردن و پوشیدن‌شان راحت باشد. وقتی کودک‌تان به طور ناگهانی خودش را کثیف کرد، او را در دستشویی تمیز کرده و استفاده از لگن را یادآوری کنید و از او بخواهید دفعه بعد به دستشویی برود.

عادت دادن کودک به استفاده از لگن و توالت رفتن کودک

  • در آغاز  آموزش استفاده از لگن به کودک ، هنگامی که جایی می روید، لگن بچه را همراه ببرید تا کودک احساس کند در صورت نیاز، در همان جا هم می تواند دستشویی کند.
  • شما باید به تدریج به کودکتان بیاموزید که در جاهای مختلف چگونه دستشویی کند: در لگن، در توالت، در علفزار، بیرون از خانه و… تا در این زمینه با مشکلی مواجه نشود.
  • به کودک خود چگونگی استفاده از توالت های فرنگی و ایرانی را بیاموزید.
  • مطمئن شوید که کودکتان کاملاً فرق بین کلمه ی «قبل» و و بعد را می فهمد، زیرا باید قبل از آن که کار انجام بگیرد، از شما بخواهد تا کمکش کنید.
  • هنگامی که کودک شما به شانزده ماهگی رسید، بگذارید خودش لگنی را که دوست دارد انتخاب کند و در حمام رهایش کنید تا قبل از استفاده آن لگن به آن عادت کند.
  • اگر کودک شما از نشستن روی لگن سرباز زد، چند هفته ای لگن را کنار بگذارید، سپس از نو تلاش کنید. در این معرکه نمی توانید با زور پیروز شوید.

شورت آموزشی 

زمانی‌که احساس کردید کودک دیگر با استفاده از لگن مشکلی ندارد و به راحتی با این موضوع کنار آمده پوشک را کنار بگذارید و از شورت آموزشی استفاده کنید. توالت رفتن کودک به او اجازه می‌دهد اعتماد به نفس بیشتری پیدا کند و پس از مدتی خودش شورت آموزشی را از پایش درآورد و روی لگن بنشیند، ولی همچنان پوشک را در برنامه شبانه و خواب کودک نگه دارید. اگر کودک‌تان به استفاده از شورت آموزشی عادت کرد و پیش از انجام عمل دفع شما را مطلع کرده و به دنبال لگن بود، وقت آن رسیده از شورت‌های معمولی استفاده کنید، اما هنوز هم امکان خطا وجود دارد، پس یادآوری استفاده از لگن را فراموش نکنید. پس تمام راه‌ها و جوانب را در نظر بگیرید تا روز به روز به موفقیت نزدیک‌تر شوید.

 

نوشته های مشابه
از پوشک گرفتن کودک در شب
دلایل شب ادراری کودکان و درمان آن
درمان ناخن جویدن کودکان
مقاومت کودکان در برابر لباس پوشیدن

لینک اینستا گرام:
https://www.instagram.com/p/BjfJ8_Il8_4/?

 

نوشتهٔ بعدی
بی اشتهایی در کودکان و راه های درمان آن
نوشتهٔ پیشین
نقش پدر در تربیت کودک و رشد شخصیت کودک

هشدار: مقالات مربوط به بخش سلامتی و تغذیه، پزشکی، بارداری، زیبایی، روانشناسی برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی‌زبان گردآوری شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع‌رسانی دارند. کاربران برای تشخیص، تسکین و درمان مشکلات حوزه پزشکی و سلامتی ابتدا با پزشک مشورت کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست