هفته بیست و هفتم بارداری


هفته بیست و هفتم بارداری - هفته ۲۷ بارداری
هفته بیست و هفتم بارداری – بارداری هفته به هفته

 وضعیت جنین در هفته بیست و هفتم بارداری

در هفته ۲۷ بارداری از آنجایی که لایه های چربی زیر پوست جنین شما در حال شکل گیری هستند، جنین تان به وضوح چاق می شود و رنگ پوستش صورتی به نظر می رسد، زیرا رگ های خونی بسیاری به سطح پوستش می رسند. نوزاد بعد از تولدش برای تأمین انرژی خود و محافظت در برابر سرما به این لایه های چربی متکی است. تا پایان هفته، او احتمالا بیش از ۹۰۰ گرم وزن خواهد داشت.

در هفته ۲۷ بارداری جنین ، تقریبا به طور کامل رشد کرده است. او به قدری لگد می زند که اگر به طور ناگهانی برای مدتی آرام باشد، شما نگران می شوید. اما ناراحت نباشید. این که یک جنین چه مقدار لگد میزند به شخصیت و روان او برمی گردد نه سلامت جسم او. شما برای کسب اطمینان مجدد از این که همه چیز خوب است می توانید میزان لگدهای او را بشمارید، روی پهلوی چپ دراز بکشید و زمان بگیرید که تا چه مدت ۱۰ لگد می زند، معمولا عصر، هنگامی که غذا خورده باشید، بهترین زمان انجام این کار است. این کار را برای یک هفته انجام دهید سپس از تعداد لگدها میانگین بگیرید. به خاطر داشته باشید که به طور طبیعی وقتی وارد ماه نهم می شوید و فضای رحم برای جنین تنگ تر می شود، طبیعتا حرکات وی نیز کم میشود.

قدجنین: ۳۷.۳ سانتی متر
وزن جنین: ۸۸۴ گرم

وضعیت مادر در هفته بیست و هفتم بارداری

از هفته ۲۷ بارداری از به بعد شب‌ها خوابیدن برایتان سخت‌تر از قبل می‌شود. رحم حدود ۷ سانتی‌متر بالای ناف قرار گرفته و قابل لمس است. در هفته ۲۷ بارداری میزان کلسترول خون برای ساخت هورمون‌های زمان بارداری که به ‌وسیله جفت تولید می‌شوند بالاتر می‌رود. این هورمون که پروژسترون است از ابتدای بارداری با شما همراه است و با افزایش ترشح به تکامل سینه‌ها و شل‌سازی رحم می‌پردازد. در هفته ۲۷ بارداری به دلیل نزدیک شدن به زمان زایمان تغییرات عمده‌ای در بدن خود حس می‌کنید.

احتمالا دردهای عضلانی را تجربه می‌کنید. علت این مشکل رشد رحم است که با افزایش حجم آن رگ‌های تحتانی که به قلب منتهی می‌شوند و به عصبی که از بالاتنه به سمت پا می‌رود فشار وارد می‌کند، این فشار باعث گرفتگی عضلات پا می‌شود. دردهای براکستون هیکس انقباضات رحمی خفیف بدون درد و پراکنده با فواصل نامنظم است که به‌ تدریج منظم می‌شود. معمولا به این دردها، دردهای کاذب هم گفته می‌شود. این دردها را ممکن است در هنگام قدم زدن حس کنید، قدم زدن از باز شدن دهانه رحم جلوگیری می‌کند.

علائم طبیعی در هفته بیست و هفتم بارداری

  • درد استخوان خاصره: در اواخر بارداری، شما دردی را زیر شکم تان و درست بالای موهای شرمگاه خود حس می کنید. لگن خاصره شما استخوانی است که مانند حلقه ای قسمت تحتانی شکم را در بر می گیرد و دو سر آن تقریبا در وسط شکم به هم می رسند. فاصله بین دو لبه ی جلویی این استخوان به وسیله ی غضروف انعطاف پذیری به نام “رابط شرمگاهی” (ps) به هم متصل می شوند. رابط ps همانند یک نوار لاستیکی کش می آید تا لگن، حرکت کند و بتواند فضای کافی برای ورود جنین به کانال زایمان را ایجاد نماید.

در موارد نادری، رابط ps به قدری کشیده میشود که جدا می گردد و باعث درد می شود. زنانی که رابط ps آنها از هم جدا شده است اغلب هنگام پیاده روی و مخصوصا بالارفتن از پله ها دچار مشکل می شوند. استراحت، گرم نگه داشتن کمر، استفاده از کمربند حاملگی (کمربند کشی که اطراف قسمت تحتانی شکم را محافظت می کند ) بعضی اوقات برای تسکین درد مفید هستند. اگر دردتان خیلی زیاد باشد ممکن است پزشک برای شما جلسات فیزیوتراپی بگذارد. آرام و صبور باشید، این درد تا چند هفته بعد از زایمان، هنگامی که رابط به ps وضعیت قبل از بارداریتان بازگشت، از بین خواهد رفت.

  • سوءهاضمه و سوز سر دل: سوز سر دل از شایع‌ترین مشکلات اواخر سه ماه دوم بارداری و سه ماهه سوم بارداری است. این مشکل به علت بزرگ شدن رحم و فشار آن بر معده است. بر اثر ترشح پروژسترون بر دستگاه گوارش این امر باعث کاهش روند تخلیه غذا در معده می‌شود و بنابراین غذاها در معده جمع می‌شود و فشار معده بالا می‌رود و ممکن است مقداری اسید معده وارد مری شود که این فرایند احساس سوزش در ناحیه مری به نام سردل را موجب می‌شود. این ناراحتی گاهی احساس قلب درد را هم در شما ایجاد می‌کند.

هشدارها در هفته بیست و هفتم بارداری

غذای کنسروی نخورید: این روزها بیشتر از همیشه حواستان به خورد و خوراکتان باشد. در  هفته ۲۷ بارداری بیشتر دنبال بوهای خوب و اشتها برانگیز می‌روید و گاهی هم از بعضی از غذاها بدتان می‌آید. بهتر است در این دوران از غذاهای فست فودی وکنسروی و غذاهای فریزی دوری کنید. مصرف این قبیل غذاها در دوره بارداری به دلیل نمک زیاد، مواد نگهدارنده و کالری بالا مناسب نیست. بدن یک زن باردار به انواع غذاهای تازه و مقوی، انواع میوه‌ها و سبزی‌ها و به طور کلی تمام موادمغذی موجود در هرم غذایی نیاز دارد. محققان معتقدند مصرف غذاهای کنسرو شده و غذاهایی که تحت تاثیر امواج مایکروویو قرار گرفته‌اند خطر سقط جنین را افزایش می‌دهد.

 

تغذیه در هفته هفته بیست و هفتم بارداری

انواع مغزها مثل پسته، گردو، بادام و فندق را برای برنامه تغذیه در هفته ۲۷ بارداری بگنجانید. این مغزها، منابع خوبی از پروتئین و آهن هستند و می‌توانند به‌عنوان میان وعده مغذی مورداستفاده قرار بگیرند. البته بهتر است این مواد حداکثر تا ۲۴ ساعت، اما حداقل پس از خارج شدن از پوست چوبی آن مصرف شوند تا خواص غذایی آن‌ها کاهش نیابد. اما حداقل یک‌سوم پروتئین روزانه بر اساس سفارش FDA باید از منابع حیوانی پروتئین تامین شود، هم‌چنین به‌خصوص در دوران بارداری بهتر است بخش عمده پروتئین رژیم غذایی از منابع پروتئین دریایی مثل میگو و ماهی و … تامین شود. بهتر است ماهی و میگو را آب پز یا بخارپز کنید تا خواص غذایی آن‌ها تا حد امکان کاهش نیابد.

مراقبت های بارداری، بایدها و نبایدهای هفته بیست و هفتم بارداری

  •  اشباع شدن از آب: نوشیدن آب کافی در دوران بارداری بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد. در هفته بیست و هفتم بارداری اشباع شدن از آب مانع از ایجاد یبوست، سردرد و سرگیجه می شود. اگر از آب اشباع باشید، وقتی برای زایمان می روید، نسبت به زمانی که بدن شما فاقد آب کافی باشد، آرامش بیشتری دارید. به خاطر داشته باشید، جنین شما برای بدنش و زنده ماندن در کیسه، نیاز به آب دارد. اگر شما از آب اشباع باشید او هم، چنین خواهد بود.

هشت لیوان آب در روز، شما را اشباع از آب نگه میدارد. اگر ورزش می کنید، یا در آب و هوای گرم قرار دارید یا سنگین نفس می کشید، آب بیشتری بنوشید. اگر آب کافی بنوشید، رنگ ادرارتان روشن خواهد شد، و گرنه رنگش، زرد پررنگ خواهد بود. آب بهترین نوشیدنی برای سیراب شدن است، اما سایر نوشیدنی ها مثل شیر و آبمیوه نیز مفیدند. اغلب میوه ها و سبزیجات نیز حاوی آب هستند، برای مثال ۹۴ درصد از وزن گوجه فرنگی را آب تشکیل داده است و سیب حدود ۸۵ درصد آب دارد.

  • رنگ کردن ابرو: بسیاری از متخصصان می گویند که پس از سه ماهه اول بارداری، استفاده از رنگ مو کاملاً نا به جا است، زیرا مواد شیمیائی آن می توانند از طریق پوست وارد خون شده و آن را مسموم کنند، هر چند که مدت قرار داشتن آن روی پوست کوتاه باشد (رنگ کردن ابرو در دوران بارداری). اگر می خواهید این کار را انجام دهید، قبل از آن حتماً با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

 

توصیه های مهم در هفته بیست و هفتم بارداری

من امروز صبح به پزشک تلفن زدم، زیرا دل پیچه داشتم. ترسیده بودم که در وضعیت زایمان زودرس باشم در حالی که هفته ها تا تاریخ زایمانم باقی مانده است. وی به من گفت که باید آزمایش (فیبرونکتین ) انجام دهم و حالا بسیار نگرانم. آیا این آزمایش به جنین صدمه و آسیب می رساند؟ علت انجام این آزمایش چیست؟ علل بسیاری می تواند باعث ایجاد دل درد شود که ممکن است با زایمان زودرس اشتباه گرفته شود. آزمایش (فیبرونکتین) مشخص می کند که آیا این وضع حمل شما حقیقی است؛ یا شما در خطر زایمان زودرس قرار دارید. این آزمایش اصلا آسیبی به جنین نمی رساند، و معمولا از طریق معاینه سر رحم انجام می شود. پزشک از ترشحات رحم و مهبل نمونه برداری می کند و آن را به آزمایشگاه می فرستد. در این آزمایش، ترشحات را از نظر وجود فیبرونکتین (پروتئین موجود در مایع کیسه) بررسی می کند. وجود فیبرونکتین می تواند نشان دهنده ی زایمان زودرس باشد. اگر جواب آزمایش شما مثبت باشد، پزشک از شما میخواهد که فعالیتتان را کمتر کنید و در بیمارستان بستری شوید. وی ممکن است داروهایی را جهت متوقف سازی انقباضات تجویز نماید یا به شما استروئید تزریق کند تا ریه های جنین زودتر کامل شوند. اگر جواب آزمایش منفی بود، دل دردهای شما شاید نشانه زایمان زودرس نباشد و شما در معرض چنین خطری قرار ندارید.

 

 

نوشتهٔ بعدی
هفته بیست و هشتم بارداری
نوشتهٔ پیشین
هفته بیست و ششم بارداری

هشدار: مقالات مربوط به بخش سلامتی و تغذیه، پزشکی، بارداری، زیبایی، روانشناسی برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی‌زبان گردآوری شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع‌رسانی دارند. کاربران برای تشخیص، تسکین و درمان مشکلات حوزه پزشکی و سلامتی ابتدا با پزشک مشورت کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست