بازی برای تقویت تعادل در کودکان

بازی های حرکتی و تعادلی چه تاثیری بر کودکان دارد؟

بازی های حرکتی و بازی های تعادلی سبب بهبود اختلال هماهنگی رشدی کودکان می شوند. بنابراین پیشنهاد می شود برای افزایش آمادگی حرکتی کودکان، پیش از مدرسه و برای بهبود اختلال های رشدی و تقویت مهارت های حرکتی، برنامه های تمرینی برای استفاده از بازی برای تقویت تعادل در کودکان اجرا شود.

کودکان از آغاز تا بلوغ، مراحل مختلف رشد را می گذرانند و به مدد حس و جنبش درباره محیط اطراف خود به تجربه می پردازند. همین که کودک در انجام فعالیتی موفق شود، به تلاش بیشتر برای پرداختن به دیگر تکالیف برانگیخته خواهد شد. در نتیجه حس اعتماد به نفس در کودک پدید می آید و می کوشد تا کارهای دشوارتری را انجام دهد و به این وسیله به سطح یادگیری شناختی می رسد.

بازی برای تقویت تعادل در کودکان - بازی های تعادلی
بازی برای تقویت تعادل در کودکان

چگونه بازی حرکتی و تعادلی را با کودکان انجام دهیم؟

پیشنهاد چند بازی برای تقویت تعادل در کودکان
  • بازی تعادلی راه رفتن به جلو، عقب و پهلو
    برای تقویت تعادل در کودکان یکی از بچه ها کتاب ، دفتر یا مجله ای را روی سرش می گذارد و با حفظ تعادل در اتاق حرکت می کند. اگر همه چیز خوب پیش برود، می توان از مانع هم استفاده کرد. مثلا در وسط اتاق یک صندلی گذاشت و آن را دور زد. بچه های بزرگ تر می توانند تمرین های تعادلی مشکل تری را انجام دهند.

به عنوان مثال، یک کتاب روی سرشان باشد و هم زمان یک برگ کاغذ روی یک دست و یک توپ روی دست دیگر آنها قرار گیرد. به مورد دیگری هم می توان فکر کرد : خوابیدن به پشت و گذاشتن بالشی روی کف هر پا و حرکت پای دوچرخه . این بازی برای کودکان پنج تا شش سال پیشنهاد می شود . این یک نوع بازی حرکتی و مهارتی است که به افزایش تمرکز کودک کمک می کند.

 

  • بازی تعادلی بازی لی لی
    یکی از بازی های تعادلی که خیلی از بچه ها با آن آشنا هستند و دوستش دارند بازی لی لی است که همه‌ی ما در کودکی آنرا بازی کرده ایم.  بازی لی لی را در پارک و یا فضای باز حیاط با کودکان انجام دهید. اگر می توانید خودتان هم در بازی شرکت کنید. بچه ها دوست دارند بزرگترها هم در بازی آنها حضور داشته باشند و با آنها رقابت کنند.

 

  • بازی تعادلی راه رفتن روی بند
    پیشنهاد دیگر برای برای تقویت تعادل در کودکان بازی تعادلی ساده راه رفتن روی نخ است. بند، نخ طناب یا هر چیز دیگری که می توانید روی زمین قرار دهید و از کودک‌تان بخواهید بر روی آن راه برود و تعادلش را حفظ کند.

 

  • بازی تعادلی پریدن و چرخیدن
    از کودکان خواسته می‌شود که بپرند، پاها را از یک دیگر باز کنند و دست‌ها را بالای سرشان ببرند و دست بزنند. برای تغییر این فعالیت، کودک می‌تواند چرخش‌های ربع دایره، نیم دایره و تمام دایره را داشته باشد یا این که به چپ، راست، بالا و پایین ببرد.

 

  • بازی تعادلی نشستن و برخاستن
    کودک بر روی زمین با زانوها در حالی که نوک پاها بر روی سطح زمین قرار دارد می‌نشینند. از او خواسته می‌شود که بلند شود و بنشیند. تمرین‌ها تغییر می‌کنند، به این شکل که ابتدا از کودک خواسته می‌شود این کار را با پا بدون استفاده از دست و سرانجام با چشم‌های بسته و باز انجام داد.

 

  • بازی تعادلی شکار رنگ با پا
    بازی دیگری که باعث ارتقای مهارت های تعادلی کودک می شود به تعدادی نقاط رنگی نیاز دارد که می توانید با کاغذ رنگی بسازید. این دایره های رنگی را روی یک دایره فرضی اطراف کودک بچینید. از کودک بخواهید وقتی شما نام رنگ را گفتید پاشنه یک پایش را روی آن رنگ بزند بدون اینکه پایش را برای حفظ تعادل در مسیر حرکت روی زمین بگذارد.

 

  • بازی تعادلی راه رفتن روی جدول کنار خیابان
    راه رفتن روی جدول کنار خیابان، یا اگر دسترسی به فضای بیرون برای شما مقدور نیست میتوانید با دو نوار رنگی یه مسیر باریک روی زمین طراحی کنید و از کودک بخواهید بدون اینکه پایش روی خط برود در فضای بین دو نوار قدم بردارد.

 

  • بازی تعادلیشوت زدن
    این تمرین ساده با کمی تغییر می تواند تعادل تک پای کودک را تقویت کند، از او بخواهید جهت آماده شدن برای یک شوت محکم پایش بلند کند و به عقب ببرد و در همان وضعیت تا سه بشمرد سپس با قدرت توپ را شوت کند.

 

  • بازی تعادلی پا روی استپ
    انجام برخی بازیها در حالیکه یک پا روی یک استپ قرار دارد. معمولا از یک کودک سه ساله انتظار می رود بتواند سه ثانیه روی یک پا تعادلش را حفظ کند، اگر کودک شما زیر سه سال است یا هنوز این توانایی را کسب نکرده، این تمرین شروع خوبی برای تقویت تعادل و انتقال وزن بین پاهاست. یک استپ قرار دهید، کودک درحالیکه یک پایش روی استپ است روی تخته وایت برد نقاشی کند، یا توپ را به دیوار بزند و بگیرد، فراموش نکنید که این تمرین را بصورت متناوب بین دوپا انجام دهید.

 

  • بازی تعادلی وقته تمیز کردنه
    جمع کردن وسایل اتاق!!! شما می توانید از کودک بخواهید کارت ها، لگوها، و سایر وسایل بازی را روی یک پایش قرار دهد و آن را بلند کند و داخل سبد بریزد، با این کار انتقال وزن روی یک پا و حفظ تعادل تک پا را تقویت می کنید.

 

  • بازی تعادلی نگه داشتن توپ با یک پا و حفظ تعادل
    توپ سطح بی ثباتی را فراهم میکند که تعادل و کنترل کودک را به چالش می کشد. میتوانید با تغییر سایز توپ یا اضافه کردن پریدن درجا همزمان با نگه داشتن توپ این چالش را سخت تر کنید.

 

  • بازی تعادلی بازی گردو – شکستم
    از کودک بخواهید یک پا را جلوی پای دیگر قرار دهد بطوری که پنجه پای پشتی با پاشنه پای جلویی تماس داشته باشد، و تعادل خود را در آن حالت حفظ کند. می توانید برای چالش بیشتر همزمان یک فعالیت دیگر هم اضافه کنید مثلا بالا انداختن توپ و گرفتن آن.

 

نوشته های مشابه
بازی تقویت حس شنوایی و حس لامسه در کودکان
بازی برای تقویت حس لامسه در کودکان ( ماه های اول تولد )
بازی حسی حرکتی پرتاب اشیا برای کودکان
بازی دالی موشه ، یک بازی تقلیدی

لینک اینستاگرام:
https://www.instagram.com/p/BicU49qFuBN/

نوشتهٔ بعدی
بازی تقویت حس شنوایی و حس لامسه در کودکان
نوشتهٔ پیشین
آموزش شمارش اعداد به کودکان با خوردنی ها

هشدار: مقالات مربوط به بخش سلامتی و تغذیه، پزشکی، بارداری، زیبایی، روانشناسی برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی‌زبان گردآوری شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع‌رسانی دارند. کاربران برای تشخیص، تسکین و درمان مشکلات حوزه پزشکی و سلامتی ابتدا با پزشک مشورت کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست