خطر بریدگی در کودکان را جدی بگیرید

پیشگیری از ایجاد بریدگی با شیشه

خطر بریدگی در کودکان را جدی بگیرید

خطر بریدگی در کودکان را جدی بگیرید ، زیرا کودکان هر چه بزرگ تر می شوند دوست دارند استقلال بیشتری داشته باشند و خودشان کارهای خودشان را انجام دهند.

  • مثلا خودشان آب یا شیر را از یخچال بردارند. بهتر است ما بزرگ ترها برای بچه ها از لیوان و بشقاب پلاستیکی برای خوردن خوراکی استفاده کنیم. مراقب کودکان باشیم . ظروف پلاستیکی را در جای مشخصی دم دست قرار دهید.
  • اشیای برنده مثل چاقو، قیچی، سوزن خیاطی و سنجاق را از دسترس کودک دور نگه دارید. در صورتی که کودکی با برداشتن وسیله برنده‌ای مثل چاقو یا قیچی بدود، ممکن است بر اثر زمین خوردن، شی برنده در بدن او فرو رفته و حتی موجب مرگ شود.
  • در صورتی که کودک وسیله برنده‌ای در دست دارد، به آرامی و با خونسردی وسیله را از او بگیرید و عجله و بی‌احتیاطی نکنید.
  • از دویدن کودک در حالی که اشیایی مانند مداد، نی شیشه‌ای و … را در دهان دارد ممانعت کنید. زیرا اگر زمین بخورد، ممکن است دچار زخم و خونریزی شدید دهان و گلو شود. توجه داشته باشید که بازی کردن و راه رفتن کودک در حالی که لیوان یا شیشه شیر در دست اوست خطرناک است.
  • در هنگام کار کردن با یک وسیله تیز، بهتر است کودک در اطراف شما نباشد. هرگز در جلوی کودک خود از وسایل خطرناک برای شوخی استفاده نکنید، زیرا کودک حرکات شما را تقلید می‌کند.
  • تیغ ریش تراش را در حمام با دقت در سطل آشغال بیندازید و دقت کنید به وسایل حمام نچسبد.
  • از وسایل خیاطی مثل سوزن و سنجاق و قیچی به دقت استفاده کرده و پس از اتمام کار آنها را جمع‌آوری کنید.
  • از خرید اسباب‌بازی تیز و برنده برای کودک خودداری کنید. همچنین از خرید اسباب‌بازی‌هایی که ممکن است عضوی از بدن کودک در آن گیر کند (مثل تفنگ فنری) خودداری شود.
  • بریدگی با شیشه از بدترین بریدگی‌هاست. بنابراین موارد خطرناک را به کودک خود بفهمانید؛ به او بگویید که نباید به شیشه ضربه بزند.
  • از تکیه دادن کودک به شیشه جلوگیری کنید. محکم بستن پنجره‌ها یا وارد کردن ضربه محکم به پنجره خطرناک است.
  • بازی‌های دسته‌جمعی کودکان در کنار پنجره‌های با ارتفاع پایین خطر دارد.
  • از پرت کردن اجسام به طرف پنجره، مانند توپ بازی در منزل خودداری کنند.
  • از بازی کردن با اشیای شیشه‌ای و بطری شکسته خودداری کنند.
  •  در صورت همسطح بودن پنجره طبقه پایین منزل و کف حیاط، جلوی شیشه پنجره، توری محکم نصب کنید. می‌توانید در چنین محل‌هایی از شیشه نشکن استفاده کنید.
  •  با چسباندن ورقه های پلاستیکی شفاف، خطر شکستگی و پخش شدن شیشه را کاهش دهید. حتی بهتر است شیشه را با نوارهای رنگی مشخص کنید تا کودک به اشتباه به آن برخورد نکند.
  • به کودک آموزش دهید در هنگام شکستن و پخش شدن شیشه فورا بایستد، سپس کفش پوشیده و با خونسردی کودک را از محل خارج کرده و شیشه‌ها را جمع کنید.
  • در عینک کودکان ترجیحا باید از شیشه نشکن استفاده شود.
  • ایمنی شیشه‌های رنگی، مات یا دارای نقش و نگار بیشتر از شیشه‌های معمولی می‌باشد. می‌توانید از نرده‌های محافظ در چنین شرایطی استفاده کنید.
  • متناسب با سن و فهم کودک خود خطرناک بودن وسایل برنده یا سوراخ کننده را به او بیاموزید.
خطر بریدگی در کودکان را جدی بگیرید
بهترین درمان بریدگی یا خراش پوست کودک

بهترین درمان بریدگی یا خراش پوست کودک

خطر بریدگی در کودکان را جدی بگیرید

به کودکان بیاموزیم که این لیوان یا ظرف مخصوص برای خودشان است و از این لوازم استفاده کنند. نکات ایمنی در خانه برای کودکان را مشخص کنیم. به او بیاموزیم اگر لیوان یا بشقاب ازدستش افتاد و شکست  شیشه ی شکسته را با دستش بر ندارد . چون ممکن است دستش را ببرد. اگر کفش پوشیده، آهسته او را از روی زمین بلند کنید و اگر کفش نپوشیده، به او بگویید حرکت نکند. برایش کفش بیاورید و به او بگویید ایرادی ندارد. من الان با کمک تو، همه جا را تمیز می کنم.

خطر بریدگی در کودکان را جدی بگیرید زیرا بریدگی با شیشه از بدترین بریدگی‌هاست. بنابراین موارد خطرناک را به کودک خود بفهمانید؛ به او بگویید که نباید در هنگام بازی با کودکان به شیشه ضربه بزنند. از تکیه دادن کودک به شیشه جلوگیری کنید. محکم بستن پنجره‌ها یا وارد کردن ضربه محکم به پنجره خطرناک است. همچنین بازی‌های دسته‌جمعی کودکان در کنار پنجره‌های با ارتفاع پایین خطر دارد.

اشیایی که بریدگی ایجاد می‌کنند به وفور در محیط اطراف وجود دارند. بریدگی‌ها، خصوصا در صورتی که روی یکی از رگ‌های مهم بدن ایجاد شود، می‌تواند خونریزی شدیدی ایجاد کند که جان کودک را تهدید کند. بهترین درمان بریدگی یا خراش پوست کودک این است، محلی را که خونریزی می‌کند به مدت ده دقیقه فشار دهید تا خون بند آید. در صورت بزرگ بودن زخم، دو لبه آن را به هم چسبانده و با گاز استریل یا پارچه تمیز فشار دهید. بهتر است از وسایلی مانند تورنیکه یا بازوبند استفاده نکنید. عضو بریده شده را بالاتر از سطح بدن بگیرید. زخم را باند پیچی کنید و سریعا کودک را به بیمارستان برسانید.

 

نوشته های مشابه
موارد ایمنی برای جلوگیری از سوختگی در کودکان
ایمنی کودکان در برابر پریزهای برق
ایمنی کودک در کوچه و خیابان
روش های پیشگیری از مسمومیت کودکان در خانه
پیشگیری از مسمومیت کودکان با مواد سمی

لینک اینستاگرام:
https://www.instagram.com/p/Bh1QYoGli4_/

نوشتهٔ بعدی
سوختگی کودکان با آب داغ
نوشتهٔ پیشین
شکستگی و گچ گرفتن دست و پای کودکان

هشدار: مقالات مربوط به بخش سلامتی و تغذیه، پزشکی، بارداری، زیبایی، روانشناسی برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی‌زبان گردآوری شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع‌رسانی دارند. کاربران برای تشخیص، تسکین و درمان مشکلات حوزه پزشکی و سلامتی ابتدا با پزشک مشورت کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست