مراقبت های بارداری در سه ماهه سوم

مراقبت های بارداری در سه ماهه سوم

مراقبت های دوران بارداری در سه ماهه سوم نیز ادامه داشته و شاید از اهمیت بالاتری برخوردار باشد. سه ماهه سوم بارداری از هفته بیست و هشتم آغاز شده و تا زمان زایمان ادامه دارد در این مدت شما بایستی بیشترین مراقبت را از خود و جنین داشته باشید و بایستی ۸ مرتبه به پزشک مراجعه نموده و معاینات لازم را انجام دهید. این مراجعات برای انجام بهترین مراقبت های بارداری در سه ماهه آخر است. در این دوره حساس بایستی بهترین زمان سونوگرافی سه ماهه سوم را بدانید تا اقدامات لازم را در این خصوص انجام دهید. همچنین آزمایش غربالگری سه ماهه سوم بارداری بایستی در این دوره انجام شود. پس با زرافه جادویی همراه باشید.

 

مراقبت های بارداری در سه ماهه سوم
مراقبت های بارداری در سه ماهه سوم

 

ترتیب ۸ مراجعه مادر باردار در سه ماهه سوم به این شرح است:

دو مرتبه از این مراجعات در ماه هفتم و هر دوهفته یکبار، دو مرتبه در ماه هشتم مانند ماه قبل و چهار مرتبه ملاقات با پزشک متخصص در ماه نهم به صورت هفتگی خواهد بود. همان طور که در سه ماهه دوم بارداری در هر مراجعه به پزشک، ضربان قلب جنین شما بررسی شده است، در سه ماهه سوم نیز این روند ادامه دارد. همچنین افزایش وزن شما، فشار خون و اندازه رحم در هر بار مراجعه اندازه گیری خواهد شد. با معاینه دست و پای مادر علائم تورم یا بروز مسمومیت حاملگی را بررسی نموده و در مواقع لازم آزمایش خون و ادرار به منظور انجام دقیق تر مراقبت های دوران بارداری در سه ماهه سوم انجام خواهد شد.

در مراجعات شما به پزشک در ماه نهم، دهانه رحم اندازه گیری خواهد شد تا میزان آمادگی بدن شما برای زایمان توسط پزشک بررسی گردد. اگر پزشک در هنگام بررسی اندازه رحم و یا شنیدن صدای قلب جنین متوجه اختلالی شود، زمان انجام سونوگرافی سه ماهه سوم فرارسیده است. پزشک برای مادر انجام سونوگرافی پروفایل بیوفیزیکال را تجویز خواهد نمود که در آن حجم مایع آمنیوتیک اندازه گیری خواهد شد. همچنین معایناتی درخصوص وضعیت باز شدن دهانه رحم، ترشحات واژن معاینات لگن انجام خواهد شد. اگر پس از این معاینات لکه بینی داشتید، نگران نباشید؛ چرا که این مسئله امری طبیعی است. پزشک با معاینه شکم و انجام سونوگرافی، وضعیت قرار گرفتن جنین در رحم را بررسی کرده و زمان تقریبی زایمان را تخمین می زند.

در سه ماهه سوم بارداری تغییرات بیشتری در بدن شما رخ خواهد داد. برای مثال ممکن است دچار تنگی نفس، هموروئید یا بواسیر، ایجاد ورم در دست و پا و انگشتان، بیرون زدگی ناف، سوزش سر دل و ترش کردن معده شوید. در این ماه ها سینه های مادر باردار حساس تر شده و ممکن است ترشحاتی مانند شیر داشته باشد که البته شیر نیست و کلستروم نام دارد. هیچ یک از عوامل نامبرده جزء خطرات سه ماهه آخر بارداری نیست، اما هر زمان که هر یک از این عوامل دچار تغییر ناگهانی شد، یا برای شما آزار دهنده شد، حتماً بایستی با پزشک مطرح نموده و از مشورت وی بهره مند شوید.

چرخیدن سر جنین:

برای داشتن زایمان طبیعی و راحت بایستی سر جنین به طرف پایین به سمت استخوان لگن مادر قرار گیرد. گاهی برخی جنین ها در حالت بریچ قرار دارند، یعنی به جای سر، پا یا باسن آنها سمت استخوان لگن مادر است. در واقع جنین بایستی از هفته سی و دوم بارداری چرخیده و سر او به سمت پایین باشد. اگر شما در هفته سی و دوم بارداری هستید و جنین شما هنوز به سمت پایین چرخیده نگران نباشید تا هفته ۳۵ می توانید منتظر بمانید. از هفته سی و دوم بارداری برای جنین بریچ، پزشک برخی حرکات را از روی شکم مادر برای چرخاندن جنین انجام می دهد. اگر تا هفته سی و پنجم بارداری جنین نچرخید، یا بایستی زایمان سزارین داشته باشید و یا اینکه پزشک متخصص شما بایستی مهارت بسیاری در زایمان طبیعی جنین بریچ داشته باشد.

آزمایش ها و مراقبت های بارداری در سه ماهه سوم:

  • آزمایش خون: برای بررسی کم خونی در مادر، وضعیت گلبول های قرمز خون بررسی می شود. همچنین در این آزمایش خون، میزان آنتی بادی ها در خون مادر اندازه­گیری می شود تا بروز هر گونه عفونت را گزارش دهد. اگر احتمال ابتلا به بیماری جنسی در شما وجود داشته باشد، آزمایش خون برای تست بیماری هایی همچون HIV، سفلیس، کلامیدیا و سوزاک انجام خواهد شد. همچنین تست گلوکز خون برای اندازه گیری میزان قند خون و احتمال ابتلا به دیابت بارداری نیز به عمل می آید.
  • تست غربالگری: آزمایش غربالگری سه ماهه سوم بارداری در هفته سی و دوم و به منظور بررسی رشد مغزی و طبیعی بودن رشد جنین انجام می شود.
  • آزمایش ادرار: در سه ماهه آخر بارداری، برای بررسی احتمال بروز مسمومیت حاملگی، آزمایش ادرار از مادر گرفته خواهد شد. اگر پزشک به عفونت مجاری ادراری مشکوک باشد، کشت ادرار نیز برای بررسی عفونت انجام خواهد شد.
  • سونوگرافی: بهترین زمان سونوگرافی سه ماهه سوم، در هفته ۲۸ بارداری و به منظور تخمین وزن جنین است. تا پیش از هفته بیستم وزن گیری جنین اهمیت چندانی ندارد، اما پس از آن بایستی وزن گیری جنین مانیتور شود. در هفته بیست و هشتم بارداری، با توجه به پارامترهایی که در سونوگرافی اندازه گیری می شود، مانند دور سن سر جنین، طول استخوان ران، دور شکم و بای پاریتال(بزرگترین قطر سر جنین، BPD) وزن جنین تخمین زده می‌شود. سن جنین از اولین روز آخرین قاعدگی پیش از بارداری تاکنون محسوب می شود. اگر وزن جنین پس از هفته سی و یکم بارداری به نسبت سن جنین کمتر باشد، یعنی نسبت به وزن گیری نرمال جنین بیش از دو هفته تفاوت وجود داشته باشد، پزشک در این زمان سونوگرافی دیگری را تجویز می نماید. در این سونوگرافی که سونوگرافی کالر داپلر نامیده می شود، میزان خونرسانی به جنین سنجیده می شود.
  • سونوگرافی کالر داپلر: سونوگرافی رنگی که به منظور بررسی خونرسانی به جنین انجام می شود. معیارهای مورد اندازه گیری در این سونوگرافی حجم جریان خون در جفت، مقاومت جریان خون و مقاومت جریان خون در مغز جنین می باشد که بهترین زمان سونوگرافی سه ماهه سوم، پس از هفته ۲۸ بارداری است. پیش از این زمان انجام این سونوگرافی ارزشی ندارد. پس زمان انجام سونوگرافی سه ماهه سوم اهمیت داشته تا این آزمایش معتبر باشد.
  • آزمون بیوفیزیکال پروفایل (BPP): اگر مدت زمان بارداری طولانی شود یعنی بیش از ۴۲ هفته از آغاز بارداری گذشته باشد، یا اینکه شما بارداری پرخطری داشته باشید، برای بررسی سلامت جنین آزمایش پروفایل بیوفیزیکال انجام می شود. این آزمایش در واقع سونوگرافی است که در آن به بررسی وضعیت تنفسی، سلامت ماهیچه های جنین و مشاهده حرکت جنین می‌پردازد. در این سونوگرافی سه ماهه سوم بارداری، میزان مایع آمنیوتیک درون کیسه آب جنین نیز اندازه گیری می شود.
  • تست بدون استرس (NST) و استرس انقباضی: اگر بارداری پرخطر را پشت سر می گذارید، برای بررسی وضعیت سلامت جنین در سه ماهه سوم، بایستی تست بدون استرس و استرس انقباضی را انجام دهید. در این تست حرکات جنین در یک بازه زمانی ۴۰-۲۰ دقیقه­ای اندازه گیری شده و در این زمان تغییرات ضربان قلب وی آنالیز می شود. با این تست همچنین میزان تحمل جنین برای زایمان نیز بررسی خواهد شد.
  • آمپول روگام: تنها در صورتی که RH خون مادر منفی و RH خون پدر مثبت باشد، در آغاز سه ماهه سوم بارداری بین هفته های بیست و هشتم تا سی و چهارم، بایستی مادر آمپول روگام را دریافت کند.
  • تست استرپتوکوک گروه B: استرپتوکوک گروه B سویه ای از باکتری است که به طور معمول در دستگاه تناسلی و روده وجود دارد. وجود این نوع باکتری برای افراد بی ضرر است، اما در طول بارداری ممکن است مشکل ساز باشد؛ چرا که می تواند باعث ایجاد برخی خطرات در بارداری و انتقال عفونت به نوزاد در هنگام زایمان طبیعی شود. بنابراین یکی از مراقبت های بارداری در سه ماهه سوم انجام تست تشخیصی استرپتوکوک گروه B می باشد تا احتمال وجود این عفونت در خانم های باردار بررسی شود. این تست در بین هفته ۳۵ تا ۳۷ بارداری و با تکه برداری از واژن انجام خواهد شد. در صورت وجود عفونت پزشک برای شما آنتی بیوتیک تجویز می نماید.
خودمراقبتی در سه ماهه سوم بارداری:

در سه ماهه سوم اگر علائمی مانند تنگی نفس، سوزش سر دل و ترش کردن معده، هموروئید یا بواسیر، بیرون زدگی ناف، ایجاد ورم در دست و پا و انگشتان را مشاهده کردید نگران نباشید! چرا که داشتن این حالات تا حدی طبیعی است؛ اما هر زمان که تحمل هر یک از این عوامل برای شما آزار دهنده شد یا دچار تغییر ناگهانی شدید، حتماً بایستی با پزشک مطرح نموده و از مشورت وی بهره مند شوید. سعی کنید با خواندن مقالات معتبر، اطلاعات کافی در مورد مراقبت های بارداری در سه ماهه سوم را کسب نموده و خودتان به خود و فرزندتان کمک کنید.

کلمات کلیدی: مراقبت های دوران بارداری در سه ماهه سوم- غربالگری سه ماهه سوم بارداری- بهترین زمان سونوگرافی سه ماهه سوم- زمان انجام سونوگرافی سه ماهه سوم- مراقبت های بارداری در سه ماهه آخر


نوشته های مشابه

مراقبت های بارداری در سه ماهه دوم

مراقبت های بارداری در سه ماهه اول

همه چیز درباره چاقی و اضافه وزن در بارداری

تمام روش های افزایش شانس بارداری

با سردردهای دوران بارداری چه کنیم؟

ریزش مو در بارداری و پس از زایمان و راههای جلوگیری از آن

نحوه صحیح خوابیدن در دوران بارداری

مراقبت های دوران بارداری

راهنمای بارداری سالم


اینستاگرام زرافه جادویی را دنبال کنید

نوشتهٔ بعدی
ادویه های مفید در دوران بارداری
نوشتهٔ پیشین
مراقبت های بارداری در سه ماهه دوم

هشدار: مقالات مربوط به بخش سلامتی و تغذیه، پزشکی، بارداری، زیبایی، روانشناسی برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی‌زبان گردآوری شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع‌رسانی دارند. کاربران برای تشخیص، تسکین و درمان مشکلات حوزه پزشکی و سلامتی ابتدا با پزشک مشورت کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست