نه گفتن کودک به والدین ،دلیل اینکه کودکی به همه چیز جواب منفی می دهد چیست؟

چگونه از پس نه گفتن کودک بر بیایید

ممکن است شما در روز صد مرتبه از کلمه منفی و نه ها در پاسخ به فرزندتان استفاده کنید. اگر او هم درخواستهای شما را رد کرد تعجب نکنید. باید فکر و ذهن خود را به کارگیرید تا همواره به صورت منفی جواب ندهید. نه گفتن کودکان و جواب‌های منفی شاید برای والدین عجیب و گاهی آزار دهنده باشد و تکرار شدن چندین باره «نه» در طول روز در نهایت موجب جر و بحث‌های بیهوده بین کودک و والدین می‌شود. باید نه گفتن کودک به والدین را به عنوان فرایند رشد فرزندتان بپذیرید.

مطالعات اخیر در زمینه رشد کودک نشان می‌دهد که کودکان ۲ تا ۳ ساله در هر ساعت ۲۰ تا ۲۵ بار با والدین خود جر و بحث می‌کنند! کودکان در این سن متوجه می‌شوند که می‌توانند خود را اثبات کنند و جر و بحث کردن با شما یکی از راه‌هایی است که از طریق آن اعتمادبه‌نفس بدست می‌آورند. به یاد داشته باشید که جهان هنوز یک مکان بزرگ و مرموز برای کودک شما است و او تا حدی احساس ضعیف بودن می‌کند. نه گفتن کودکان طبیعی است و یک راه سالم و طبیعی برای او است تا کمی احساس کنترل داشته باشد.

با این حال، درگیری‌های مداوم جالب نیستند و اغلب حل کردن آن‌ها مشکل است. روش‌های سنتی کارساز نیستند، اگر خیلی سخت‌گیر باشید یا کودک‌تان را مجبور کنید تا کاری که شما می‌خواهید را انجام دهد باعث می‌شود تا او احساس درماندگی، ترس و عصبانیت کند و حتی بیشتر با شما مخالفت کند.

نه گفتن کودک به والدین - نه گفتن کودکان
نه گفتن کودک به والدین ،دلیل اینکه کودکی به همه چیز جواب منفی می دهد چیست؟

 روش برخورد با پاسخ منفی کودک به والدین

          نه گفتن کودکان طبیعی است.

  •  با آرامش و ملاطفت بیشتر با کودک برخورد کنید. مثلاً به او بگوید: « چیزی که در دهانت هست را بیرون بینداز ، تمیز نیست…»
  • گه گاه می توانید با تشویق کردن، کودک را از انجام کارهای اشتباهش باز دارید.
  • اگر فرزند شما روی خواسته ای اصرار کرد، مکرر از کلمه ی« نه» استفاده نکنید. لحن خود را تغییر دهید و بگوید: فردا، بعداً، یه  وقت دیگر، چشم، دفعه بعد.»
  • اگر فرزند شما کمتر از دو سال دارد، در مورد انجام کاری از او سؤال نکنید؛ چون جواب منفی خواهد داد، مثلاً نپرسید: «دوست داری به حمام برویم؟ … بلکه بگوید الان با هم به حمام خواهیم رفت.»
  • اگر مایل بودید نظر او را در مورد غذا و نوع بازی جویا شوید، همواره انتخاب او را بین دو گزینه ی مناسب محدود کنید. همین که ببیند تصمیم گیری با اوست خوشحال خواهند شد؛ به عنوان مثال، از او بپرسید: « کدام عروسک را با خود می آوری؟ خرس یا خرگوش را؟» و یا « شیر را با چه میخوری؟ بیسکویت یا کیک »، در موارد حیاتی و مهم باید خودتان تصمیم گیری کنید.
  • اگر همواره پاسخ کودکتان را منفی یافتید، به گفتارهای خود دقت کنید. آیا شما هم اینگونه نیستید؟
 روش‌هایی برای صبوری والدین در مقابل رفتارهای کودکان
  • هر چه بیشتر روی کودک فشار وارد کنید، لجبازی هایش بیشتر می شود. و پاسخ منفی کودک به شما بیشتر . سعی کنید وقت بیشتری به او اختصاص دهید و در کارها با وی مشارکت کنید. به روش کودک احترام بگذارید و او را تحت فشار قرار ندهید. ملاحظه خواهید کرد. با روش مناسب شما کنار خواهد آمد.
  • می توانید او را با دیگران مقایسه کنید؛ مثلاً بگوید: «وقتی تو همسن او بودی، از اسفناج بدت می آمد». و این در حالی است که کودکی شما دیگر از اسفناج بدش نمی آید و خیلی بهتر شده است.
  • به کودک بگویید از کودکی تا به حال رفتارش چه تغییرات مثبتی کرده است، مثلاً: «وقتی خیلی کوچک بودی از شامپو می ترسیدی، یا با قاشق غذا نمی خوردی.» به چیزهایی که الان به راحتی انجام می دهد تأکید کنید.
  • کودکان از انجام کارهای خنده آور لذت می برند، مخصوصاً زمانی که عکس آنچه نیت کرده اید، از آنها می خواهید. به دلیل این روحیه، فوری کاری مخالف آنچه از آنها خواسته اید، انجام می دهند. مثلاً وقتی به آنها میگوید: «امشب اجازه نداری دندانهایت رامسواکبزنی»، یا هنگامی که ناراحت است اگر بگوید: «نمیخواهم تو را خندان ببینم» به سرعت واکنش معکوس او را شاهد خواهید بود.
  •  اگر می خواهید کودک را برای رفتن به حمام یا اتاقش تشویق کنید به آرامی و ملاطفت دستان را روی پشت او گذاشته، به نرمی در جهت صحیح او را هدایت و با او صحبت کنید.
  • سعی کنید برخوردی آرام و در عین حال امیدبخش با فرزندتان داشته باشید؛ مثلاً بگوید: «زود به اتاقت برو، میخواهم یک قصه قشنگ برایت تعریف کنم». یا «زود بیا سر سفره. این تربچه ها را ببین. خیلی خوشمزه اند.» یا « برویم حمام، یک کاسه ی خالی آورده ام تا با آن بازی کنی».
  • اگر فرزند شما چیزی از شما میخواهد که فعلاً امکان تهیه آن نیست، میتوانید از جملات خنده آور استفاده کنید تا وی خواسته اش را فراموش کند؛ مثلاً اگر در بازار بودید و از شما آب خواست، بگویید: «الان نمی توانیم آب بخوریم»، ولى اگر ادای اون هایی را که آب می خورند در بیاوریم، تشنگی ات از بین میرود.
  • اگر فرزند شما رفتارهای نامناسب انجام می دهد ممکن است درصدد جلب توجه شما باشد. معنی آن این است که او به شما احتیاج دارد. باید فرصت بیشتری به وی اختصاص دهید.
  • حتی المقدور از مشاجره با کودک برای اجرای خواسته هایتان بپرهیزید. کودک را متوجه مسائلی کنید که برای شما مهم است و درباره مسایل دیگر با مسامحه برخورد کنید.

 

برای زمان‌های معمول نه گفتن کودکان آماده باشید

پاسخ منفی کودک به والدین

مواقعی وجود دارد که شما به طور واضح می‌توانید تشخیص بدهید که زمان نه شنیدن از کودک است. پس وقتی‌که با این وضعیت‌های سخت و دشوار مواجه می‌شوید، برای مقابله با این دعوت به جنگ فرزندتان آماده باشید.

  • زمان خواب نیمروز یا شب : این یکی از مهمترین زمان‌های نه گفتن کودکان است، چون وقتی‌که کودکان خسته هستند، بیشتر با شما مجادله می‌کنند.
  • زمان غذا خوردن: فرزند شما تقریبا همیشه باید زمان غذا خوردن، بازی خود را متوقف کند
  • ملاقات با دوستان یا مهمانی: هر نوع تجربه ناآشنا می‌تواند بچه‌ها را دمدمی مزاج کند
  • هنگام رفتن به مطب دکتر: فرزند شما آمپول یا داروی بی‌مزه از آخرین ملاقات با دکتر را فراموش نخواهد کرد

 

نوشته های مشابه
طرز برخورد با کودکان دمدمی مزاج چگونه است؟
مقاومت کودک برای حمام رفتن و شامپو زدن موی سر
به کودک لجباز و یک دنده پاداش ندهید
روش آموزش حریم خصوصی به کودکان
پاسخ مناسب والدین به سوالات کودکان، توصیه ها

لینک اینستاگرام:
https://www.instagram.com/p/Bf_Llpgl3DC/

 

نوشتهٔ بعدی
نکات مهم در تزیین اتاق کودک
نوشتهٔ پیشین
آموزش اسراف نکردن به کودک

هشدار: مقالات مربوط به بخش سلامتی و تغذیه، پزشکی، بارداری، زیبایی، روانشناسی برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی‌زبان گردآوری شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع‌رسانی دارند. کاربران برای تشخیص، تسکین و درمان مشکلات حوزه پزشکی و سلامتی ابتدا با پزشک مشورت کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست