استاندارد و ایمنی اسباب بازی کودکان 

ایمنی اسباب بازی کودکان و ایمنی در وسایل ورزشی و تفریحی کودکان یعنی دقت در رعایت استاندارد در تولید آنها. بازی, رشد هوشی را تسریع می کند. کودکانی که فاقد هر گونه اسباب بازی می باشند و یا امکانات اندکی برای بازی دارند، از لحاظ شناختی از همسالان خود عقب تر هستند. اما دقت در استاندارد بودن و ایمنی اسباب بازی کودک این وسایل بسیار ضروری است.

در صورتی که شرکت تهیه کننده اسباب بازی ، دستورالعمل یا اخطارهای خاصی را ارائه کرده است آنها را رعایت کنید. آگاهی نسبی والدین و مربیان نسبت به نکات ایمنی اسباب بازی کودکان حائز اهمیت ویژه ای است. چرا که آمار آسیب های ناشی از وسایل بازی به ویژه در سنین زیر ۶ سال، بسیار بیشتر از تصور است.

    • محل بازی کودک خود را منظم و مرتب نگه داشته و هنگام بازی کودکان بر آنها نظارت داشته باشید.
    • مطمئن باشید، اسباب بازی کودکان با سطح توانایی ها کودک شما تطابق داشته باشد.
    • بر روی اکثر اسباب بازی کودکان برچسبی وجود دارد که سن مناسب برای استفاده از اسباب بازی را نشان می دهد.
    • اسباب بازی هایی را که قطعات کوچک و ریز دارند به کودک ندهید . مخصوصا اگر کودک شما هنوز هم اشیای اطرافش را در دهان می گذارد این موضوع ساده و به ظاهر بی اهمیت ممکن است کودک شما را دچار خفگی کند. ایمنی اسباب بازی کودک را جدی بگیرید.
    •  به این فکر کنید که آیا این وسایل بیش از حد سنگین است؟ اگر روی کودک بیفتد او را زخمی می کند؟ اگر جواب مثبت است آن را نخرید.
    • گوشه ها و نقاط نوک تیز اسباب بازی را بررسی کنید. به دنبال اسباب بازی هایی باشید که قطعات آن به خوبی به یکدیگر متصل شده اند. اسباب بازی لبه یا نوک تیز نداشته باشد یا در صورت شکستن از جنسی نباشد که این حالت را پیدا کند.
    • لوازم و تجهیزاتی که به صورت محکم به زمین متصل نشده باشند ، ایمنی مکان بازی کودک ، خانه بازی کودک و مهد کودک ها را کاهش می دهد مانند دستگیره ها، نرده ها، پله سرسره ها ، نردبان ها و الا کلنگ ها ….
    • شکاف های عروسک های توپُر و همچنین حیوانات توپُر (که داخل آنها با مواد مختلف پر شده است) باید به خوبی دوخته شده باشند و رنگ آنها باید ثابت باشد. موهای عروسک و قطعات کوچک اسباب بازی همچنین دُمِ اسباب بازی هایی که به شکل حیوانات هستند باید بسیار محکم به بدن وصل شده باشند.حیوانات توپُر نباید دکمه، نخ، روبان، چشم مصنوعی یا چیز دیگری که کودک بتواند آن را کنده و در دهان بگذارد داشته باشد.
 ایمنی وسایل بازی کودک
ایمنی وسایل بازی کودک

 ایمنی وسایل بازی کودک و ضرورت بازنگری در آنها

  •  رنگ نباید در دهان کودک حل شود یا نباید حاوی سرب باشد. این رنگ ها غیرمجاز است و توصیه می شود والدین وسایل بازی بی رنگ یا با رنگ طبیعی همان ماده که اسباب بازی ها از آن تهیه شده است را خریداری کنند.
  • مواد سمی در رنگ اسباب بازی ها نباید استفاده شود. به عنوان مثال استفاده از سرب یا دیگر فلزات سنگین سمی مثل کادمیوم یا آرسنیک در اسباب بازی ممنوع است.
  • پارچه لباس عروسک یا مواد داخل اسباب بازی های پارچه ای باید از جنس مواد نسوز باشد زیرا این احتمال وجود دارد که کودک حین بازی اسباب بازی خود را به اطراف پرت کند.
  • هنگامی که کودک شما یاد گرفت که با دست ها وپا هایش از مکان های مختلف بالا برود چیزهای متحرک و آویزان را از رختخواب او دور کنید.
  • اجازه ندهید فرزندتان با اسباب بازی که طناب یا نخی با طول بیشتر از۳۰ سانتی متر دارد بازی کند. این نخ می تواند دور گردن کودک بیفتد و او را خفه کند.
ایمنی اسباب بازی و وسایل بازی کودک
ایمنی اسباب بازی و وسایل بازی کودک

اثرات زمین بازی کودکان بر رشد آنها

ایمنی اسباب بازی کودک

زمین بازی کودکان یک مکان طراحی شده و اختصاص یافته است که به کودکان اجازه بازی و تفریح می‌دهد. زمین بازی کودکان ممکن است به صورت داخل سالنی هم ساخته شود اما معمولاً زمین‌ بازی کودکان به صورت روباز و در فضای آزاد ساخته می‌شوند. زمین‌های بازی امروزه دارای تجهیزات و امکانات مختلفی هستند، از جمله: الاکلنگ، چین-آپ، سرسره، تاب و مانند آنها. زمین‌های بازی اغلب نیز باید امکاناتی برای بازی‌های غیررسمی مثل بسکتبال، پرتاب توپ بسکتبال، اسکیت و توپ بازی دارند.

معمولاً در پارک ها، مدارس، مراکز خرید، رستوران ها، ترمینال‌های مسافری و سایر مراکز اجتماع بزرگ زمین‌ بازی کودکان تعبیه می‌شوند. حتی گاهی مراکز کوچکتری مانند خانه بازی کودک و مهدکودک ها نیز دارای زمین بازی کودکان هستند. طراحی زمین بازی کودکان به هدف و مخاطبان آن بستگی دارد.

در پارکهای بزرگ، معمولاً زمینهای بازی با هدف سرگرم سازی کودکان کم سن و سال ساخته می‌شوند. بر اساس نظرات متخصان، مهارت‌های اجتماعی که کودکان در زمین بازی به دست می‌آورند اغلب تبدیل به مجموعه مهارت‌هایی مادام العمر در آنان می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که بیرون از محیط خانه، یکی از مهم‌ترین مراکز برای کودکان همین زمین‌های بازی است و بیشتر بازی هایی که کودکان در زمین‌های بازی انجام می‌دهند برای رشد سالم آنها الزامی است.

نکات ضروری در ایمنی وسایل بازی کودک و ایمنی زمین بازی کودکان

زمین بازی کودکان و پارک‌ها بخشی از خاطرات رنگارنگ و شاد بچه ها را شکل می دهند، جایی که در کنار همسالان خود و اندکی دورتر از والدین، دنیایی از شادی، بازی و سرگرمی را تجربه می‌کنند. شاید به همین دلیل است که طراحی زمین‌ بازی کودکان دارای اهمیت بوده و در کنار نوآوری و جذابیت، امنیت هر چه بیش‌تر آن نقش مهمی را ایفا می‌کند.

ایمنی زمین بازی کودکان
ایمنی زمین بازی کودکان
  • بیش از نیمی از اتفاقات و آسیب دیدگی ها در زمین بازی کودکان ناشی از سقوط و زمین خوردگی است. بنابراین استفاده از سطوح حفاظتی و نرده های مناسب در سطح زیرین ، اطراف زمین بازی کودکان ، و ایمن سازی وسایل می تواند در کاهش حوادث تاثیر بسزایی داشته باشد.
  • در طراحی و ساخت وسایل ورزشی و تفریحی کودکان باید ایمنی کامل در نظر گرفته شود. زوایا و اتصالات نباید تند و برنده باشند و حتی الامکان باید از لبه های منحنی استفاده شود و یا پیش بینی های لازم مد نظر قرار گیرند.
  • مساحت محل بازی کودکان باید متناسب با تعداد کودکان استفاده کننده باشد. به این منظور باید آمار تقریبی کودکان محاسبه شود و در نهایت به ازای هر کودک فضا اختصاص یابد.
  • مساحت همچنین به نوع و ماهیت لوازم بازی بستگی دارد و هر نوع از وسایل بازی طبق دفترچه مشخصات فنی نیاز به مساخت ایمنی خاصی در اطراف خود دارد.
  • مراقب کودکان باشیم. گه گاه وسایل بازی کودک را کنترل کنید و آن هایی را که در شرف شکستن است دور بریزید و عروسک هایی که احتیاج به تعمیر یا دوخت و دوز دارند تعمیر کنید.
  • نوع مواد خام استفاده شده در زمین بازی کودکان باید متناسب با فشاری که بر آنها وارد می شود انتخاب شود و احتمال شکستن و بریدن وجود نداشته باشد.
  • وسایل بازی کودک را به طور منظم با آب گرم و مواد شوینده تمیز کنید. پودرهای ظرفشویی در این زمینه مناسبند. اگر می خواهید کودک در ظرفی را باز نکند، تنها ظرف هایی را که در فنری قفل دار دارند در دسترس کودک قرار دهید. کودک این ظرفها را معمولاً تا قبل از هجده ماهگی نمی تواند باز کند.
  • محل های بازی ایمن شده همراه با نظارت بزرگترها احتمال اتفاق های ناگوار را تا حد زیادی کاهش می دهد. این موارد در مورد خانه بازی کودک و مهدکودک ها نیز باید رعایت شوند.

 

نوشته های مشابه
بازی تقویت حس شنوایی و حس لامسه در کودکان
پرت کردن اشیاء توسط کودک، امری طبیعی یا خطرناک
موارد ایمنی برای جلوگیری از سوختگی در کودکان
آموزش به کودکان برای استفاده مشترک از وسایل
ایمنی و مراقبت از کودک در حمام
لینک اینستاگرام:
https://www.instagram.com/p/BfLkbHQF0lB/

 

نوشتهٔ بعدی
تقویت حس لامسه از راه بازی در کودکان سه ماهه
نوشتهٔ پیشین
بازی شکار کلمات، تقویت سخن گفتن کودک

هشدار: مقالات مربوط به بخش سلامتی و تغذیه، پزشکی، بارداری، زیبایی، روانشناسی برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی‌زبان گردآوری شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع‌رسانی دارند. کاربران برای تشخیص، تسکین و درمان مشکلات حوزه پزشکی و سلامتی ابتدا با پزشک مشورت کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست