هفته دوازدهم بارداری


هفته دوازدهم بارداری - هفته ۱۲ بارداری - فشار خون در بارداری
هفته دوازدهم بارداری – بارداری هفته به هفته

وضعیت جنین درهفته دوازدهم بارداری

در هفته دوازدهم بارداری اندازه کودک شما به حدود ۵.۸ سانتی‌متر یعنی تقریبا اندازه یک لیموترش رسیده است و حدود ۱۴ گرم وزن دارد. سر جنین که در ماه گذشته نصف قدش را تشکیل می‌داد حالا تنها یک سوم جثه او را تشکیل می‌دهد. صورت جنین در هفته ۱۲ بارداری به‌صورت یک انسان کامل شباهت بیشتری دارد. چشم‌هایش که در ابتدا در دو طرف صورت او شکل‌گرفته بودند، به یکدیگر نزدیک‌تر شده‌اند و گوش‌های او در نزدیکی مکان نهایی خود در دو طرف سر او قرار دارند.
در هفته ۱۲ بارداری روده‌های کودک شما که آن‌قدر سریع رشد کرده‌اند که تا حدی وارد بند ناف او هم شده بود، حرکت بازگشتی خود را به سمت حفره شکمی آغاز می‌کند. در هفته دوازدهم بارداری کلیه‌های او، ادرار را در مثانه جمع‌آوری می‌کنند. سلول‌های عصبی او به‌سرعت زیاد شده‌اند و ارتباطات عصبی مغز در حال شکل‌گیری هستند.
جنین در هفته ۱۲ بارداری ممکن است واکنش‌های بیشتری مثل مکیدن نشان بدهد؛ مثلا اگر شما به شکم خود فشار وارد کنید، او حتی ممکن است در داخل رحم شما پیچ‌وتاب هم بخورد. با این حال برای چند هفته دیگر هم شما قادر به احساس کردن حرکات او نخواهید بود.
در پایان سه ماهه اول شکل‌گیری تمام اندام‌های اصلی به پایان رسیده است و حالا نیاز به رشد دارند. همچنین جنین حالا صاحب انگشت است و حرکات او به صورت ارادی انجام می‌شود. درهفته دوازدهم بارداری او می‌تواند انگشتانش را جمع کند یا با آنها ضربه بزند. اگر می‌توانستید انگشتانش را لمس کنید شاید واکنش نشان می‌داد و دستش را می‌بست و حتی می‌توانست انگشت شما را در دستش بگیرد. جنین درهفته دوازدهم بارداری می تواند غذا ببلعد و حتی سکسکه کند. وی تقریبأ ۷ سانتیمتر طول دارد و سرش که در ماه گذشته، نصف اندامش بود حالا تقریبا یک سوم بدنش شده است. در هفته ۱۲ بارداری جنین حالا کمی خم شده، صورتش کاملا شکل گرفته است و بینی، پلک ها و گوش هایش رشد کردهاند، حتی لب پایینی نیز دارد.

قد جنین : ۵.۸ سانتی متر
وزن جنین : ۱۴ گرم

وضعیت مادر در هفته دوازدهم بارداری

در هفته ۱۲ بارداری خون شما که حاوی مواد غذایی و اکسیژن است از طریق جفت و بند ناف به جنین می رسد. بند ناف در جهت معکوس نیز کار می کند و حالا که با شروع به کار کلیه، ادرار ایجاد می شود، می تواند بدن شما را از مواد زائد پاک کند. حالا تمام سیستم اندام های اصلی در پایان سه ماهه اول شکل گرفته اند و فقط باید بزرگتر شوند. در هفته دوازدهم بارداری ، جنین ۲ انگشت شست را هم دارد و آنها را به صورت هدفمند تکان می دهد.

برخی از محققان معتقدند، با بررسی حرکات جنین می توان به دگرگونی های شخصیتی وی در بزرگسالی پی برد، مثلا آیا کودک شما فردی آرام خواهد بود یا پر جنب و جوش و یا انگشتش را می مکد یا نه. در حالی که بیشتر حرکات جنین در این مرحله انعکاسی هستند. در هفته ۱۲ بارداری  عضلات وی شروع به پاسخگویی به فرمان های مغز می کند و می تواند لگد بزند و انگشتانش را بچرخاند. اگر شما می توانستید هم اکنون دست های جنین را بگیرید، احتمالا در واکنش به این عمل شما، بسته میشدند و انگشتانتان را محکم می گرفت.

 

علائم طبیعی در هفته دوازدهم بارداری

  • فشار خون در بارداری: اگر شما جزء ۵ درصد از زنانی هستید که تا قبل از حاملگی فشار خون بالا داشته اید، ممکن است در بارداری تان کمی مشکل داشته باشید. بچه هایی که از مادران با فشار خون در بارداری متولد شده اند در مقابل خطر تولد نارس و وزن کم قرار دارند. شما با مراقبت از خودتان، شانس بالایی برای تولد نوزاد سالم خواهید داشت. مسدود کننده های درد را اصلا استفاده نکنید. این داروهای فشار خون در بارداری ، به خصوص ماه های دوم و سوم، بسیار خطرناک هستند. این داروها ممکن است باعث فشار خون، نارسایی کلیه و پتاسیم بالا در خون شوند که موجب مرگ جنین می شود.

بهتر است قبل از حاملگی مصرف مسدود کننده های درد را متوقف کنید. اگر با پزشک تماس بگیرید، حتما داروهای شما را با داروهای امن جایگزین خواهد کرد. مصرف داروها را بدون نظر پزشک قطع نکنید. خانم هایی که فشار خون در بارداری دارند، معمولا در معرض تشنج قرار می گیرند. ۲۵ درصد از خانم های باردار که فشار خون در بارداری دارند، عموما بعد از هفته ۲۸، به این بیماری که مسمومیت خونی نیز شناخته می شود، مبتلا می شوند. همچنین فشار خون در بارداری موجب سقط جفت می شود.

سقط جفت و یا جدا شدن آن از دیواره رحم، برای مادر و جنین خطرناک است. این مسأله باعث خونریزی بعد از هفته بیستم می شود. شما در این مرحله باید کاملا تحت نظر پزشک قرار بگیرید و ادرارتان باید از نظر میزان سطح پروتئین ها آزمایش شود. برخی دکترها از بیماران میخواهند که در خانه دستگاه فشار خون داشته باشند. شما با توجه به میزان افزایش وزنتان، مصرف منظم داروها و ورزش می توانید خطرات و مشکلات را کاهش دهید.

فشار خون در بارداری بعد از هفتۀ ۲۰ بارداری اگر با علائم بیماری‌های دیگری همراه نباشد، می‌تواند نشانۀ بیماری فشار خون در بارداری باشد. کنترل نکردن به موقع فشار خون حاملگی می‌تواند خطرهایی برای سلامت مادر و جنین داشته باشد. داشتن اضافه وزن یا چاقی و نداشتن فعالیا از عوامل عمده ی ایجاد فشار خون در بارداری است .

  • بارداری و شکل و ظاهر بدن: در هفته ۱۲ بارداری بزرگ شدن شکم، بدنتان را به جلو می کشاند و لگن ها را عقب می راند که در این صورت کمرتان خم می شود. بدن هایی که ضعیف هستند با بارداری دچار دردهایی در گردن، شانه ها، کمر و باسن می شوند. شکل بدنتان را چندین بار در طی روز بررسی کنید. شانه هایتان را به عقب هل دهید تا قفسه سینه هایتان باز شود و شانه ها در راستای باسن باشند. عضلات شکم را به داخل و لگنها را بیشتر به جلو بکشید.سر خود را بالا نگه دارید و چنانچه چانه تان بیرون میزند آن را به طرف گردن و عقب بکشید. سر خود را بالا نگه دارید و چنانچه چانه تان بیرون میزند آن را به طرف گردن و عقب بکشید.

هشدارها در هفته دوازدهم بارداری

فیبروم یا فیبروئید رحمی در زنان: غدد ریز غیر سرطانی رحم، بندرت مشکل جدی را در دوران بارداری ایجاد می کنند. به طوری که از هر ۴ خانم، یک نفر فیبروئید رحمی دارد. ولی از آنجا که این غده ها خیلی کوچکند، برای بیشتر خانم ها هیچ گونه علائمی وجود ندارد. وقتی غده ها بزرگتر می شوند و یا تعداد آنها افزایش می یابد، مشکلاتی مثل: درد، تغییرات در روزهای عادت ماهانه و نازایی به وجود می آورند. اگر سابقه فیبروئید دارید و درد یا فشار غیرطبیعی در شکم احساس می کنید، به پزشک اطلاع دهید. در موارد نادری، فیبروئیدها باعث سقط جنین یا پیچیدگی های بارداری میشوند.

 تغذیه در هفته دوازدهم بارداری 

بسیاری از خانم ها فکر می کنند که اصلا نباید از میان وعده ها استفاده کنند، اما متخصصان رژیم غذایی به خانم های بارداری مصرف میان وعده ها را توصیه می کنند. صرف ۶ وعده غذای کم به جای سه وعده در روز می تواند مانع ترش معده شود و سطح قند خون را متعادل نگه دارد. در هفته ۱۲ بارداری خوردن میان وعده ها در روز به معنای این نیست که مدام به سراغ شکلات و آبنبات بروید. میان وعده های غذایی باید بین صبحانه، نهار، نهار و شام و قبل از خواب باشد که فرصت بهتری برای دریافت ویتامین ها، مواد معدنی، پروتئین ها، فیبر و دیگر مواد مغذی است. در هفته ۱۲ بارداری بیشتر از این واد استفاده کنید.

  •  ماست، سبزیجات و میوه تازه بخورید.
  •  آب میوه کاملا طبیعی و خنک
  • پنیر کم چرب و بیسکویت های سبوس دار
  • فلفل های قرمز، سبز همراه با سس
  • نان های حلقه ای با میوه های طبیعی
  •  تکه های میوه با کره بادام زمینی

 

مراقبت های بارداری، بایدها و نبایدهای هفته دوازدهم بارداری

  •  تیروئید و بارداری:  تیروئید، غده ای پروانه ای شکل در پایه گردن است. این غده، هورمون هایی را ترشح می کند که سوخت و ساز بدن را کنترل می کند. عملکرد این غده در زنان باردار و غیر باردار کاملا رایج است. مشکل زمانی پیش می آید که این غده، هورمون های تیروئید کم یا زیاد ترشح کند. ترشح کم هورمون تیروئید، سوخت و ساز بدن شما را کاهش می دهد و شما احساس خستگی و بی حالی و خواب آلودگی می کنید. همچنین ممکن است پوست و مویی خشک داشته باشید. ترشح بیش از حد این هورمون، سوخت و ساز غذا را در بدن شما سرعت می بخشد و شما را پرهیجان و فعال می کند و ممکن است تپش قلب شدید، بی خوابی، تنگی نفس، عدم تحمل گرما، دفع بیش از حد مدفوع داشته باشید.

از آنجا که بسیاری از علائم تیروئید با اثرات بارداری اشتباه گرفته می شوند، تشخیص این بیماری مسأله مهمی است. تشخیص مهم و دقیق بیماری در دوران بارداری بسیار مهم است، عدم عملکرد صحیح غده تیروئید به جنین آسیب می رساند. پر کاری تیروئید، ممکن است با خطر بالای وضع حمل زودرس و سقط جنین همراه باشد و کم کاری تیروئید سبب تشنج حاملگی، سقط جفت، تولد نوزاد کم وزن و کاهش ضریب هوشی کودک شود. نکته مهم این است که تیروئید را به راحتی می توان درمان کرد. تیروئید کم کار، با قرص های هورمونی درمان پذیر است. پرکاری تیروئید نیز با داروهایی که فعالیت آن را کم می کند، قابل درمان است. اگر در دوران بارداری به بیماری تیروئید مبتلا شدید یا چنانچه قبلا این بیماری را داشته اید، پزشک هر ۶ یا ۸ هفته آزمایش خونی انجام می دهد، تا سطح هورمون تیروئید را اندازه گیری کند.

  • گرفتگی بینی و خون دماغ: بارداری در تمام قسمت های بدن شما، حتی روی بینی تان تأثیر می گذارد. هورمون های بارداری می تواند باعث گرفتگی بینی شود، اگرچه برخی خانم ها در دوران بارداری مشکل تنفسی ندارند. اگر دچار گرفتگی شدید بینی، در هنگام خواب می شوید، یک بخور روشن کنید. اسپری های نمکی هم می توانند در این شرایط مفید باشند، ولی از داروهای آبریزش بینی یا سایر دارو استفاده نکنید. اگر در بینی خود احساس خشکی می کنید، آن را با مالیدن وازلین نرم کنید.
توصیه های مهم در هفته دوازدهم بارداری
  • آزمایش های سه ماهه اول بارداری: پزشک در سه ماهه اول بارداری شما پیشنهاد می کند، چندین آزمایش انجام دهید تا از خطر تولد نوزاد با عارضه « داون » یا سایر اختلالات کروموزومی جلوگیری کند. تصویربرداری از جنین نشان می دهد که آیا مشکلات کروموزومی وجود دارد یا نه، در حالی که یک آزمایش تشخیص، اطلاع کافی در اختیار شما قرار میدهد.

ممکن است پزشک به شما توصیه کند که در سه ماهه اول، بین هفته ۱۱ الی ۱۴ آزمایش خون را انجام دهید که میزان papa ( پروتئین، پلاسمای مرتبط با حاملگی) و بتای آزاد (h c G) (گونا در تروپین کوریونیک انسانی) را اندازه گیری می کند و همراه یک سونوگرافی برای اندازه گیری ضخامت پوست پشت گردن جنین است. نتیجه این آزمایشات در فرمولی پیچیده که شامل سن شماست، قرار می گیرد که نتیجه این فرمول، احتمال تولد نوزادانی با مشکلات کروموزمی را برای شما مشخص می کند. این رو تقریبا ۸۰ درصد سندرم دان را در جنین تشخیص میدهد.

  • آزمایشات تشخیصی: اگر جواب تصویربرداری مثبت باشد، نمونه برداری های از پرز غشایی (c v s) یا کیسه آب برای نتیجه دقیق تر انجام می شود. توجه داشته باشید ممکن است تصویربرداری حاکی از وجود یک اختلال کروموزمی باشد، در حالی که نمونه برداری از c v s یک کیسه آب نشان می دهد که جنین، کروموزمهای طبیعی دارد. آزمایشات تصویری در سه ماهه اول بارداری همه جا وجود ندارد. اندازه گیری ضخامت پشت گردن جنین باید توسط متخصصان ماهر سونوگرافی انجام شود و گرنه ممکن است اطلاعات غلطی دریافت کنید. اگر آزمایشات تصویربرداری در جایی که زندگی می کنید، وجود ندارد، ناامید نشوید. آزمایش خون سه ماهه دوم خوب است و ضریب تشخیص بسیار بالایی دارد.

 

◊اگر بیفتیم یا آسیب ببینیم، چه اتفاقی روی می دهد؟

وقتی باردار هستید و حادثه ای رخ میدهد، با دو اتفاق درونی مواجه می شوید: در ابتدا مرکز ثقل بدنتان تغییر می کند و تعادلتان به هم می خورد و سپس تغییرات هورمونی بدنتان، رباط های شما را شل و آماده آسیب می کند. وقتی روی یخ یا سطوح لغزنده راه می روید، مراقب باشید و از دیگران کمک بگیرید. از پوشیدن کفش های پاشنه بلند، چوبی، دمپایی و کفش هایی که تعادلتان را به هم می زند، اجتناب کنید. هنگام پایین آمدن از پله ها و بیرون آمدن از وان حمام، دوش گرفتن، برای تراشیدن موهای پاهایتان عجله نکنید. از بالا رفتن بر روی نردبان خودداری کنید.

 

عکس هفته ۱۲ بارداری  فشار خون در بارداری

نوشتهٔ بعدی
هفته سیزدهم بارداری
نوشتهٔ پیشین
هفته یازدهم بارداری

هشدار: مقالات مربوط به بخش سلامتی و تغذیه، پزشکی، بارداری، زیبایی، روانشناسی برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی‌زبان گردآوری شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع‌رسانی دارند. کاربران برای تشخیص، تسکین و درمان مشکلات حوزه پزشکی و سلامتی ابتدا با پزشک مشورت کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست