با رفتارهای کودک در دو سالگی آشنا شویم

روانشناسی کودک دو ساله

رفتارهای کودک در دو سالگی نشان از توانمندی های جدید کودک می دهد. می تواند به تنهایی راه برود و تعادلی خود را نیز بهتر حفظ می کند و حتی اگر دستان او را رها کنید ، می تواند بدود و از پله ها بدون کمک دست هایش بالا برود. او برای برداشتن اشیاء می تواند – بدون آن که تعادل خود را از دست دهد – چمباتمه بنشیند و پس از برداشتن آن وسیله دوباره بایستد. سرانجام، او توانایی کشیدن یا هل دادن اشیاء را پیدا می کند، مثلا می تواند کالسکه ی بچه را هل دهد یا در مسابقه ی کشیدن طناب شرکت کند.

اما در مورد مسئله حرکت، کودک دو ساله بیشتر تمایل دارد کارها را با دست خود انجام دهد، مثلا ترکیب سه مکعب روی هم را تغییر دهد یا قاشق یا لیوانی را برای خوردن و آشامیدن بردارد، دست هایش را برای گرفتن توپ باز کند، سبد یا سطلی را خالی کند و به تنهایی کلاه، دستکش و جوراب هایش را در بیاورد در این مرحله او به احساسات ناخودآگاه و خودکار خود توجه چندانی نمی کند و به انتخاب هرآنچه دوست دارد، تمایل نشان می دهد و هر آنچه را نمی پسندد، رها می کند.

قوه ی بینایی – در این سن – بیشترین کمک را در شناخت افراد اطراف به صورت تصاویر فتوگرافیک ارائه میکند. همچنین، ما این شناخت را از روی کتاب های مصوری که شکل هایش را برای او توضیح می دهیم، ایجاد می کنیم. او دیگر قادر است کلمات را به کار گیرد، اما در ادای کلمات فرق زیادی با دیگران خواهد داشت.

او فقط می تواند بین ۵ تا ۲۰۰ کلمه را طبق شرایط مختلف به کار ببرد. البته، بعضی از کودکان می توانند با ارتباط دادن دو یا سه کلمه یک جمله ی مفید تشکیل دهند، اما دستیابی به قدرت بیان از ویژگی های سال دیگر کودک است. او در این سال صحبت های بقیه را متوجه می شود، به طوری که حتی می توان گفت: «وی تمام سخنان دیگران را متوجه می شود».

با رفتارهای کودک در دو سالگی آشنا شویم
با رفتارهای کودک در دو سالگی آشنا شویم

ویژگی ها و توانایی های ذهنی کودک در ۲ سالگی

رفتارهای کودک در دو سالگی نشان از این است که فعالیت ذهن در این سن مدام در حال افزایش می باشد. تقلید به یکی از اصلی ترین شیوه های فراگیری تبدیل شده است. والدین نیز این نکته را در می یابند که رفتار آنها بیشتر از کلامشان تأثیرگذاراست، در ضمن، او قادر خواهد بود که روابط رمزآلود را نیز کشف کند و بعضی از مشکلات را تنها از راه فکر کردن و بدون دست به کار شدن حل کند.

همچنین، کودک دو ساله  صورت ذهنی اشیاء، افراد و اماکن اطراف خود را به ذهن می سپارد. تصاویر ذهنی ساخته شده ی مذکور، در محیط کودک منجر به این می شود که دیگر از به کارگیری حواس بی نیاز شود و تصورات جدیدی درباره ی چیزهایی که ندیده و تجربه نکرده است، خلق کند. در این مرحله او حتی از راه تخیل هم به شناخت می رسد و این گشایشی به دنیای نمادهاست. او می فهمد که در دنیای خرافات و جادو همه چیز امکان تحقق دارد.

بنابراین، فعالیت هماهنگ به کمک تصورات ذهن و انتخاب، به کودک در شناخت بهتر محیط اطراف یاری می رساند. کودک در ۲ سالگی ، با پشت سر گذاشتن فضای حسی – حرکتی دنیای تفکر را تجربه می کند. توجه داشته باشید که کودک شما اگر بزرگ هم شود، فقط یک کودک بزرگ است و همانطور که فعالیتهای او بیشتر می شود، تأثیرپذیری او هم افزایش می یابد. توقف برایش معنا ندارد و به زودی از کارهایی که انجام می دهد خسته می شود.

اگر متوجه شدید که کودک دایماً با فشار شما را وادار به کاری می کند، به او بفهمانید که او بالا دست نیست و همواره قدرتی قوی تر او را کنترل می کند. همچنین، کودک دیگر می داند که از عصبانیت خود بیشتر از عصبانیت والدینش هراس دارد. این جا درست همان جایی است که پدر و مادر باید به او محبت کنند و کودک را از حالت پرخاشگری و نافرمانی مطلق خارج سازند. شما به این هدف وقتی می رسید که همواره با جذابیت، آرامش و مهربانی در کنار کودک خود باشید. پس همواره برد بار باشید و روحیه ی مهربانی را از دست ندهید.

 

نوشته های مشابه
آنچه باید در مورد تربیت کودکان بدانیم
مهمترین قانون طلایی تربیت کودک
با نادیده گرفتن کودک، او را تربیت کنیم
نحوه برخورد با دعوای کودکان

لینک اینستاگرام 
https://www.instagram.com/zarafeyejadooyi/

نوشتهٔ بعدی
اصول تربیت فرزند ، بایدها و نبایدها
نوشتهٔ پیشین
هدیه دادن بیش از اندازه پدربزرگ یا مادر بزرگ ها

هشدار: مقالات مربوط به بخش سلامتی و تغذیه، پزشکی، بارداری، زیبایی، روانشناسی برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی‌زبان گردآوری شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع‌رسانی دارند. کاربران برای تشخیص، تسکین و درمان مشکلات حوزه پزشکی و سلامتی ابتدا با پزشک مشورت کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست