علت پرحرفی کودک و سوال پرسیدن زیاد کودک چیست؟

چرا بعضی از کودکان پر حرف هستند؟

بسیاری از والدین، نگران پرحرفی کودک  هستند، در حالی که زبان به عنوان یکی از عوامل رشد شناختی کودکان محسوب می شود. می توان از این واکنش رفتاری، نقطه قوتی برای رشد مهارت های ارتباطی کودک به وجود آورد. یکی از اصول تشخیص کودکان باهوش، تسلط سریع تر بر تکلم است، یعنی رشد شناختی بچه هایی که دیرتر از سه تا ۳.۵ سالگی صحبت می کنند، با تاخیر صورت می گیرد، اما زیاد حرف زدن کودکان و زیاد سوال پرسیدن بچه ها ، در بسیاری موارد نیز با هدف جلب توجه والدین قابل بررسی است.

شاید تاکنون بارها توجه کرده باشید زمانی که مادران با تلفن به مدت طولانی صحبت می کنند یا در جمعی مشغول صحبت هستند و از کودکشان غافل می شوند، کودک با صحبت کردن طولانی یا پرسش های مکرر سعی می کند که توجه مادر را به خود جلب کند. روان شناسان ریشه این نوع واکنش های رفتاری کودک را جلب توجه والدین می دانند.

کودکان دائم در حال یادگیری و مشاهده ی محیط اطراف شان هستند و زمان حال را درک می کنند . آنها دوست دارند درباره ی محیط اطراف شان اطلاعات به دست آورند ، به همین دلیل دائم سوال می پرسند و زیاد حرف می زنند. بچه ها فکر می کنند که والدین شان پاسخ همه ی سوالات آنها را می دانند ، به همین دلیل از آنها می پرسند، آن ها احساس می کنند که هر چیزی علتی دارد و آن ها می توانند با سوال پرسیدن به مسائل مختلف پی ببرند .

علت پرحرفی کودک و سوال پرسیدن زیاد کودک چیست؟- حرف زدن کودک
درمان پرحرفی کودک

کودکان پرحرف؛ مزایا‌ و‌ معایب

  • زیاد حرف زدن کودکان ؛ مزایا‌
  • یکی از بهترین ویژگی‌های کودک پرحرف توانایی در ایجاد و برقراری ارتباط با دیگران است. وقتی کودکی زیاد صحبت می‌کند، دیگر لازم نیست نگران رازهای درون دلش باشید و تقریبا مطمئن خواهید بود که از آنچه در قلب و ذهنش می‌گذرد، برایتان خواهد گفت. این تخلیه درونی و توانمندی در معاشرت با اطرافیان تا حد زیادی در سلامت روانی کودک نقش خواهد داشت.
  • وجود کودکی که با صدای بچگانه و شیرین خود صحبت می‌کند بسیار مفرح است. کودکان پرحرف با شما صحبت می‌کنند و این امکان را به وجود می‌آورند که از آنها سوال کنید، با آنها گفتگو کنید و اوقات خوبی داشته باشید. کودکان پرحرف نمی‌گذارند، خسته شوید و حوصله‌تان سر برود.
  • یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ زیاد حرف زدن کودکان ، این است که یاد می‌گیرند خود را ابراز کرده و نظراتشان را درباره موضوعات مختلف اعلام کنند. چنین چیزی در بزرگسالی به نفعشان خواهد بود.
  •  کودک پرحرف به احتمال زیاد در بزرگسالی هم از اعتماد به نفس خوبی برای صحبت کردن، معاشرت با دیگران و اعلام نظر خود در جمع برخوردار خواهند بود.

 

  • زیاد حرف زدن کودکان ؛ معایب
  •  کودک پرحرف تا حدی روی حریم خصوصی و آرامش اثر می‌گذارند. منظور این نیست که حرف زدن بامزه کودکان کوچک جالب نیست اما باید پذیرفت که بیش از حد حرف زدن هر کسی (چه کوچک و چه بزرگ) آرامش محیط را مخدوش می‌کند. در این صورت، تنها زمانی که می‌توانید اندکی آسوده باشید، زمان خوابیدن اوست.
  • یکی از ویژگی‌های نامطلوبی که زندگی کودکان پرحرف را تحت تاثیر قرار می‌دهد، ناتوانی آنها در تقویت و تربیت ویژگی شنیدن و گوش کردن است. کودکی که زیاد حرف می‌زند یاد نمی‌گیرد که به حرف دیگران هم گوش بدهد و این روی یادگیری‌اش اثرات نامطلوب خواهد گذاشت.
  • کودکان پرحرف مدام صحبت می‌کنند و هنور بحث و حرفی کامل نشده به سراغ مبحث دیگری می‌روند. این موضوع می‌تواند منجر به تقویت ویژگی از این شاخته به آن شاخه پریدن در آنها شود.

زیاد سوال پرسیدن بچه ها ، چه علتی دارد؟

 علت زیاد حرف زدن کودک چیست ؟

بنابراین وقتی کودکی از مادرش می پرسد :(( چرا اون مرده قدش اینقدر بلنده ؟ ) تعجبی ندارد گاهی اوقات کودک برای کاهش استرس و تنش خودش ، سوال می پرسد. کودک از حیوانات می ترسد می پرسد :(( چرا اون سگه اینقدر پارس می کنه ؟ )) گاهی اوقات نیز کودک شروع می کند به حرف زدن و سوال پرسیدن تا بتواند با والدینش ارتباط برقرار کرده و به آنها نزدیک شود .

در بسیاری از موارد وقتی پدر و مادر پاسخ سوالات کودکان را می دهند ، او دوباره همان سوال را می پرسد و یا این که از آنها دوباره سوال می پرسد و می گوید چرا والدین ممکن است از این که مجبورند مُدام جواب سوال های فرزندشان را بدهند ، ناراحت می شوند.

گاهی آنها واقعا نمی فهمند که کودک شان چه چیزی می خواهد چون با توضیحات آنها قانع نمی شود . بنابراین بهتر است قبل از پاسخ دادن به سوالات کودک ، از آنها سوال بپرسد تا بفهمید منظور آنها چیست و آنها واقعا چه چیزی از شما می خواهند .

گاهی کودک مُدام از شما سوال می پرسد و وقتی جواب او رامی دهید ، دوباره از شما سوال می پرسد چون منظور شما را متوجه نشده است . او نمی تواند چیزهایی که خودش تجربه نکرده را درک کند . نگرش کودکان به مسائل مختلف با شما تفاوت دارد ، به همین دلیل شما باید با توجه به سن و سال او پاسخ سوال هایش را بدهید شما همچنین باید آمادگی شنیدن سوال های تکراری کودک تان را داشته باشید ، چون او باید یک مطلب را بارها در ذهنش مرور کند تا بتواند آن را درک کند . کودکان معمولا سوال هایی می پرسند که پاسخ دادن به آنها مشکل است.

علت ها و دلایل پرحرفی کودکان

زیاد سوال پرسیدن بچه ها

پرحرفی کودکان دلایل متعددی دارد از جمله این دلایل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

هوش بالا و باهوش بودن کودک :  روانشناسان بر این باورند که توان حرف زدن کودک در سنین پایین بر توانایی گفتاری، شنیداری و مهارت های رفتاری کودک تاثی همانطور که در بخش مقدمه هم به آن اشاره کردیمر بسزایی دارد. یکی از نشانه های ارزیابی هوش کودکان توانایی آنها در صحبت کردن می باشد زیرا دیر صحبت کردن کودک باعث تاخیر در رشد مهارت های ارتباطی و کلامی کودک می شود .

ترس کودک : ترس کودک باعث زیاد صحبت کردن او می شود می توان گفت که این اتفاق بیشتر در سنین پایین تر اتفاق می افتد و اغلب کودکانی که شب تنها در اتاق خود می خوابند می ترسند و همواره اصرار دارند که پدر یا مادرش پیش شان بماند تا با آنها صحبت کنند .

حس کنجکاوی : یکی دیگر از دلایل پرحرفی کودکان حس کنجاوی کودکان و تمایل آنها درباره ی دانستن راجب همه چیز است زیرا کودکان هیچ اطلاعی درباره ی اطراف خود ندارند و تمامی چیز هایی که می بینند برایشان نامفهوم و گنگ است به همین دلیل دائما درباره پیرامون خود از والدین سوالات متفاوتی می پرسند که شاید اغلب این سوال ها برای والدین مسخره و یا بی معنی باشد ولی پدرو مادرها موظف هستند که با صبر و حوصله جواب تمامی سوال های فرزندشان را بدهند و اگر پاسخ بعضی از آنها را نمی دانند به فرزندشان بگویند که بهتر است کتاب را مطالعه کنم بعد جوابت را بدهم. هیچ گاه سعی نکنید که از جواب دادن به سوالات کودکتان تفره بروید و نسبت به سوالاتش بی تفاوت باشید زیرا این کار شما باعث می شود که ذهن کودک دائما درگیر سوالاتی باشد که جواب آنها را به دست نیاوده است.

حسادت: یکی دیگر از عوامل و دلایل پرحرفی کودک حسادت است. برای کودکان بالای ۳ سال به دنیا آمدن خواهر یا برادر جدید در خانواده باعث می شود که حسادت کودک تحریک شود از این رو کودک سعی می کند با پرحرفی زیاد توجه بقیه را به خودش جلب کند.

نیاز به جلب توجه: شاید تا کنون بارها با این صحنه مواجه شده باشید که در جمعی شدیدا مشغول صحبت کردن و یا خوش گذرانی هستید و ساعت ها از فرزند خود غافل شده اید و یا یکی از والدین ساعات طولانی را مشغول صحبت کردن با تلفن است در این مواقع کودکتان پیش شما می آید و شروع می کند به پرسیدن سوال های مکرر و یا صحبت کردن طولانی مدت صرف این که توجه شما را به خودش جلب کند پس می توان گفت یکی از علل و عوامل پرحرفی کودکان جلب توجه والدین است.

شیوه رفتار با کودکان پرحرف

درمان پرحرفی کودک

پرهیز از برچسب زدن : هیچ‌گاه به فرزنان خود برچسب پرحرفی نزنید. این کار باعث می‌شود که شخصیت او تحت تاثیر قرار بگیرد و عزت نفسش هم کاهش پیدا کند. در مقابل به جای اینکه به او اعتراض کنید که کمتر حرف بزند یا مدام او را در هر جمعی، فردی پرچانه صدا بزنید بهتر است از او به خاطر اینکه ایده‌ها و نظرات و البته افکارش را با شما در میان می‌گذارد، تشکر و قدردانی کنید.

حرف زدن با کودک: هرگز کودک را به خاطر حرف زدن دعوا نکنید و مانع او برای به اشتراک گذاشتن نظرات و عقایدش نشوید. سعی کنید با او در قالب بازی صحبت کنید یا به سوالاتش با دقت پاسخ دهید. بازی‌های کلامی هم روش خوبی برای معاشرت با کودکان پرحرف است. زمانی که کودک‌ با شما مرتبا صحبت می‌کند، خیالتان از بابت اینکه چیزی در دلش باقی نمی‌ماند و رازی را پنهان نمی‌کند، راحت خواهد شد.

تعیین حد و مرز: بها دادن به کودک، کار شایسته‌ای است اما نیاز به کنترل‌هایی دارد. شما نباید مانع حرف زدن کودک شوید اما لازم است به او یاد بدهید که نخست، هر چیزی را نباید در هر جایی بگوید و دوم اینکه در بعضی مکان‌ها مانند مکان‌های عمومی (کتابخانه، اتوبوس و…) نباید بلند و زیاد حرف بزند و مانع از آرامش دیگران شود. به کودک یاد بدهید که قبل از حرف زدن فکر کند و اگر در بازگو کردن چیزی دچار شک و تردید است حتما با شما مشورت کند. بهتر است علامت‌هایی میان شما و کودک وجود داشته باشد تا اگر در جمعی شروع به حرف زدن کرد و از چیزهایی گفت که نباید در جمع مطرح کند به او نشانه‌ و علامت بدهید و مانع از گفتن آن حرف شوید. در واقع راهی برای کنترل حرف‌های خجالت‌آور او فراهم کنید.

تمرین سکوت: اگر پرحرفی کودک را کنترل نکنید، توانایی گوش کردن در او دچار اشکالاتی خواهد شد. پس با بازی‌هایی سعی کنید، سکوت را به او یاد بدهید. سکوت برای شنیدن و یادگیری لازم و ضروری است. مثلا طی یک بازی با او قرار بگذارید که هر کس بیشتر ساکت بماند، برنده خواهد شد. با چنین بازی‌هایی، او را به گوش دادن و  خیلی زیاد حرف نزدن عادت بدهید. با انجام کارهای دستی، گوش دادن به موسیقی یا ورزش کردن، زمانی را به وجود می‌آورید که کودک به دلیل مشغولیت‌هایی که پیدا کرده دیگر زیاد صحبت نخواهد کرد.

چند توصیه به والدین کودکان پرحرف

 برای کودک وقت بگذارید

پدر و مادرها و یا پرستاران کودک باید توجه داشته باشند که روزانه به مدت یک ساعت، زمانی را به کودک اختصاص بدهند و در آن زمان، کودک را در انتخاب نوع بازی یا سرگرمی دلخواهش آزاد بگذارند، با هم کتاب بخوانند ، نقاشی کنند ، بازی کنند، کارتون ببینند یا به پارک بروند.

 فراهم کردن فرصتی برای بروز خلاقیت کودکان طی بازی های روزانه 

اختصاص دادن ساعتی از روز به کودک، نه تنها باعث جلب توجه کودک می شود، بلکه نیاز او برای بروز کنجکاوی از طریق بازی، نقاشی و قصه گویی مرتفع می شود. این زمان کمک می کند تا کودک از لحاظ عاطفی به والدین اش نزدیک تر و از نظر شناختی غنی تر شود و در رشد خلاقیت و تکامل اجتماعی او بسیار موثر خواهد بود.

نتیجه بررسی های روان شناسان و تجربیات شخصی بیشتر والدین نشان داده است که انگیزه برای صحبت کردن زیاد کودکان یا زیاد حرف زدن کودکان با هدف جلب توجه آنها به حداقل رسیده است؛ با اختصاص این زمان ، فرصتی فراهم میشود تا به بسیاری از سوالهای کودک، پاسخ های منطبق با سطح درک او داده شود.

سرگرم کردن کودک پرحرف 

کودک خود را به رفتارهای مبتکرانه تشویق کنید. برای این منظور می توانید او را در کلاس های ورزش های فکری از قبیل شطرنج و بازی های فکری ثبت نام کنید. شرکت در این کلاس ها مهارت های فکری مثل تمرکز، دقت، خلاقیت و موقعیت شناسی برای صحبت کردن در کودکان را تقویت می کند.

برنامه ریزی درست 

شما می توانید در طول روز زمان های مشخصی را برای گوش کردن به صحبت های کودکتان اختصاص دهید. در این زمان ها فقط به کودک خود گوش داده و مشغول کار دیگری نباشید. ارتباط چشمی شما تاثیر زیادی در ارضای حس درک شدن و توجه طلبی او دارد. به حرفهای او واکنش نشان دهید تا بداند به حرف هایش گوش می دهید. بعد از مدتی مشاهده خواهید کرد که پرحرفی کودکتان کمتر شده و شکل منظم تری دارد.  البته مشخص کردن تایم های ثابت برای صحبت کردن با کودک به این معنا نیست که در زمان های دیگر با کودکتان حرف نزنید.

 زیاد سوال پرسیدن بچه ها

زیاد حرف زدن کودکان

روزی بچه ای چهارساله از دوستش پرسید که چرا آنها فقط دو بچه دارند . مادر آن کودک دلش نمیخواست فرزندش را ناراحت کند و بگوید ما فقط دوست داشتیم دو تا بچه داشته باشیم ، بنابراین سوال را به کودک برگرداند و از او پرسید ، تو چرا فکر میکنی ما فقط دو تا بچه داریم ؟ کودک هم گفت ، چون دلتون خواسته !

گاهی کودکان سوال هایی از شما می پرسند که باعث شرمندگی شما می شود . مثلا وقتی با کودکتان به مغازه رفته اید ، او فریاد می زند و می گوید : (( چرا اون مرده اینقدر چاقه ؟ )) کودک نمی داند که آن مرد از شنیدن این مسأله ناراحت میشود . کودک با دیدن آن مرد تعجب کرده و چنین سوالی را پرسیده است و باعث شرمندگی شما شده است. در این شرایط بهتر است پاسخ کودک را خیلی مختصر و مفید بدهید و بگویید : (( خدا اونو این طوری آفریده )) ، بعد سعی کنید موضوع بحث را عوض کنید و بعدا در مورد این مسأله بیشتر با او حرف بزنید.

اگر زیاد سوال پرسیدن بچه ها شما را ناراحت می کند ، به خاطر داشته باشید که همیشه مجبور نیستید که پاسخ او را بدهید .گاهی کافی است در تایید حرف های او سری تکان دهید و با این کار به او نشان دهید که حرف هایش را متوجه می شوید. وقتی کودک متوجه میشود که به حرف هایش گوش می دهید ، همین برایش کافی خواهد بود.

کودکانی که زیاد حرف میزنند

کودک پرحرف مشکل خاصی ندارند. آنها کنجکاو و برون‌گرا هستند و دوست دارند از طریق پرسیدن و صحبت کردن با دنیا ارتباط برقرار کرده و پاسخ‌هایی برای پرسش‌های رنگارنگ خود در دنیا بیابند. پس اگر کودک پرحرفی دارید باید کمی صبوری به خرج بدهید و برای درمان پرحرفی کودک با او همراهی کنید تا اثرات مثبت این همراهی و درک را در آینده مشاهده کنید.

تربیت کودک نیاز به استفاده از روش‌های صحیح و مناسب دارد. هر گونه رفتار اشتباه و به کارگیری واکنش‌های نامناسب در تربیت کودک می‌تواند زندگی آینده او را به شدت تحت‌الشعاع قرار دهد و امکان داشتن ویژگی‌ها و زندگی شاد و بهره‌ور را از او سلب کند.

پس حواستان را حسابی جمع کنید و با سرکوب زیاد حرف زدن کودکان و استفاده از عناوین و برچسب‌هایی مانند پرچانه، او را تحقیر نکنید. کودکی که تحقیر شود، عزت نفس خود را از دست خواهد داد و در آینده به درستی رفتار نخواهد کرد. بسیاری از مشکلات بزرگسالی، ریشه در کودکی دارد.

 

نوشته های مشابه
وقتی کودک مرتکب خطایی شد چگونه با او حرف بزنم؟
آموزش حرف زدن به کودک
مهمترین قانون طلایی تربیت کودک
مشکل زبان باز کردن کودک

لینک اینستگرام:
https://www.instagram.com/zarafeyejadooyi/

نوشتهٔ بعدی
نشانه های لکنت زبان و راه های درمان
نوشتهٔ پیشین
وسواس در کودکان ، تعریف، علائم، علت و درمان

هشدار: مقالات مربوط به بخش سلامتی و تغذیه، پزشکی، بارداری، زیبایی، روانشناسی برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی‌زبان گردآوری شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع‌رسانی دارند. کاربران برای تشخیص، تسکین و درمان مشکلات حوزه پزشکی و سلامتی ابتدا با پزشک مشورت کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست