برنامه ریزی هوشمندانه والدین برای کودک

شکوفایی استعداد کودکان نیاز به برنامه ریزی دارد

یک والد منظم باشید و برای موثر بودن، از قبل برنامه ریزی کنید. برنامه ریزی هوشمندانه والدین برای کودک یعنی نیازهای کودک خود را قبل از اینکه رفتار بد، او را وادار به برآورده ساختن آنها نماید، پیش بینی نمایید. هنگامی که اجازه می دهید رفتار بد کودک تان، شما را به تأمین نیازهایش وا دارد، شما ناخواسته آن رفتار بد را پاداش داده اید.

چنانچه شما به همراه کودکان خود در حال خرید هستید، پیش از آنکه آن ها به طور کامل مستأصل شوند، به خانه برگردید. چنانچه کودکان شما در حین مراسم مذهبی، قشقرق به پا می کنند، آنها را سرزنش یا تهدید نکنید. درست قبل از موقع صرف شام، هنگامی که کودکان شما گرسنه هستند و دارند جار و جنجال راه می اندازند، زمان مناسبی برای انجام یک مکالمه تلفنی طولانی نیست.

چنانچه شما هنگام شب به اتفاق فرزند خود به ملاقات یکی از دوستان رفته اید، از اینکه ساعت ها بعد از فرا رسیدن زمان معمول خواب کودکتان در آنجا بمانید، خودداری کنید. رفتارهای عملی والدین بیش از حرف زدن و تذکر دادن برای فرزندان تاثیر گذار است به همین دلیل پدر و مادری که منظم باشند کودکان و فرزندانی منظم و با دقت خواهند داشت و این نظم خانواده بر کودک اثر گذار خواهد بود.

 در انجام یک برنامه‌ریزی مناسب برای صبح تا شب کودک، هیچ  چیز به اندازه تنظیم زمان دقیق برای خواب شبانه اهمیت ندارد. این کار باید از همان ماه‌های نخست به دنیا آمدن نوزاد آغاز شود: یک حمام گرم، پوشاندن لباس مناسب به تن نوزاد و شیر دادن، در نهایت هم چراغها خاموش می‌شود.

برنامه ریزی هوشمندانه والدین برای کودک
برنامه ریزی هوشمندانه والدین برای کودک

 الگوپذیری کودک از والدین منظم

پدر و مادری که منظم باشند کودکان و فرزندانی منظم و با دقت خواهند داشت . کودکان نظم را می‌بینند و می‌آموزند. قبل از هر چیز باید کودک را با یک روش منظم روزانه آشنا کرد، طوری که زمان غذا خوردن، خوابیدن، جمع کردن اسباب‌بازی‌ها، شستن دست‌ ها قبل از غذا، تماشای تلویزیون و نظایر آن تعیین شود.

به عنوان مثال والدینی را تصور کنید که در زمان بازگشت به منزل ابتدا لباس خود را روی دسته مبل می‌اندازند و پس از ساعتی آن را به جالباسی آویزان می‌کنند. در این مورد مادر یا پدر مدعی است که نظم را رعایت کرده در حالی که چنین نیست و فرزند رفتار ابتدایی والدین را خواهد آموخت.
احتمالاً فرزندان می‌آموزند که در زمان برگشت به خانه لباس‌هایشان را بر لبه تخت یا یک مکان نامناسب قرار دهند. هرگز نباید گمان کنیم کودکان کم سن اینگونه چیزها را نمی‌فهمند و به آن توجهی ندارند، کما اینکه مانند ضبط صوت جزئیات رفتار پدر و مادر را در ذهن خود ثبت می‌کنند و در رفتار و عمل خود آن را بروز می‌دهند.

مسئولیت پذیری در کودکان

 یکی از راه‌ های منضبط و وقت‌شناس کردن کودکان، ایجاد خصیصه مسئولیت پذیری در کودکان است. مسئولیت امری ارثی نیست بلکه باید از طریق تجربه آموخته شود و این حس زمانی در کودک پدید می‌آید که به او مسئولیت داده شود. تعهد به انجام وظیفه به عنوان یک شرط مهم در دنیای برنامه‌ریزی و نظم، همواره یک نتیجه مطلوب را برای رسیدن به موفقیت به ارمغان می‌آورد.

از طرفی مسئولیت پذیری در کودکان و سپردن کارهای شخصی آنها به خودشان، اراده آنها را در اجرای برنامه و وظایف خود برای رسیدن به اهدافشان و حتی در فائق آمدن بر مشکلات تقویت می‌کند. باید به کودکان اجازه دهیم در برطرف کردن مشکلات شان، تصمیم‌گیرنده باشند. مسئله‌ای که بیشتر والدین به غلط تمایل دارند خیلی سریع فرزندانشان را از مخمصه نجات دهند.

اگر به کودک اجازه داده شود در نحوه مراقبت از خود و در مسائل روزمره همچون غذا خوردن، لباس پوشیدن و شست‌ و شو استقلال عمل داشته باشد، این نیاز برآورده خواهد شد. این نیاز همچنین در صورتی که به او اجازه داده شود وسایل شخصی داشته باشد، اگر چه‌ کوچک و کم‌‌بها، اما در مالکیت مطلقش باشد، برآورده می‌شود. بعضی از والدین به دلیل فهم نادرست از محبت، به جای کودک تمام کارهای او را انجام می‌دهند.

 

نوشته های مشابه
آنچه والدین باید در مورد کودکان خود بدانند
سن مناسب شروع آموزش هنر و موسیقی به کودکان
تشویق کودک به ورزش کردن
آموزش ویولون به کودک

لینک اینستگرام :

https://www.instagram.com/zarafeyejadooyi/

نوشتهٔ بعدی
راه های افزایش تمرکز درکودکان
نوشتهٔ پیشین
۲۵ راهکار ساده برای خواباندن نوزاد

هشدار: مقالات مربوط به بخش سلامتی و تغذیه، پزشکی، بارداری، زیبایی، روانشناسی برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی‌زبان گردآوری شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع‌رسانی دارند. کاربران برای تشخیص، تسکین و درمان مشکلات حوزه پزشکی و سلامتی ابتدا با پزشک مشورت کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست