بازی آموزشی برای مهارت گوش دادن در کودکان

تقویت مهارت شنیداری

مهارت گوش دادن در کودکان یک عامل بسیار مهمی در یادگیری در مدرسه هست. در بزرگسالی هنر خوب گوش دادن یکی از عوامل موفقیت افراد در روابط اجتماعی، کاری و شغلی و رابطه عاطفی می‌شود. اگر شنونده خوبی نباشیم در حل مشکلات خانوادگی و کاری دچار مشکل می‌شویم. مهارت گوش دادن آموختنی هست و مانند خیلی مهارت های دیگر نیاز به تمرین دارد و بهترین زمان کودکی است. والدین می توانند از بازی آموزشی برای تقویت مهارت گوش دادن در کودکان استفاده کنند.

معمولا در سال اول مدرسه در کنار آموزش الفبا و مهارت‌های ضروری شمارش، مهارت گوش دادن نیز فرا گرفته می‌شود. مهارت های شنیداری در دوران پیش دبستانی در مهدکودک ها توسعه داده شده و در دوران ابتدایی موفقیت دانش آموزان به این دلیل هست که بطور معمول بیشتر اطلاعات را در ارتباطات شفاهی بدست می‌آورند. مربی‌های پیش دبستانی و والدین تمرین هایی برای تقویت مهارت گوش کردن به صورت جذاب با بچه‌ها باید داشته باشند و با تشویق آنها به بازیهای سرگرم کننده در تقویت مهارت شنیداری تاثیر گذار باشند.

بازی آموزشی برای تقویت مهارت گوش دادن در کودکان
بازی آموزشی برای مهارت گوش دادن در کودکان

 

افزایش مهارت گوش دادن در کودکان

بازی برای تقویت حافظه‌ی شنیداری

  • بازی حرف الفبا  :
    هدف این بازی افزایش مهارت گوش دادن در کودکان و تقویت حافظه‌ی شنیداری است؛ یک حرف الفبا  را انتخاب و آن را حرف ممنوع معرفی کنید. شما و کودکتان به نوبت باید کلمه ای را بگویید که شامل آن حرف الفبا نباشد. هر کدام که اشتباه کنید به دیگری یک امتیاز می دهید. مجموع امتیازات این بازی ۳ است.
    هنگامی که کودک تا حدودی به این بازی عادت کرد، می توانید دو حرف را ممنوع و بازی را سخت تر کنید. این بازی برای کودکان پنج تا شش سال پیشنهاد می شود .
  • بازی کدوم گوش :
    هدف جهت یابی صدا و تقویت تمرکز شنیداری کودک هست. کودک را روی صندلی می نشانی و پشت سرش قرار می گیریم. دو تا کفگیر را بر می داریم یا چشمای کودک را می بندیم و ازش میخواهید به سمت شما برنگرردد.
    با کفگیر به یک طرف سمت راست یا چپ پشت سر کودک ضربه می زنیم و کودک باید صدا را از جهتی که شنیده است تشخیص بدهد و دستش را به همون سمت دراز کند که این دست می تواند به سمت راست چپ و گاهی هم وسط قرار بگیرد .
    برای ایجاد تمرکز در کودک و بالابردن دقت شنیداری او می توناید چندین باز پشت سرهم صدا را در یک جهت درآورید برای اینکه کودک دقت بیشتری داشته باشد و متوجه شود که پیوسته تغییر جای صدا را نداریم.
  • بازی عروسک های خندان :
    در بازی عروسک های خندان آشنایی با الگوهای ریتمیک مختلف و درک و تشخیص آنها از یکدیگر و تقویت حافظه شنیداری را داریم. سه الگوی مختلف ریتمیک را انتخاب کنید برای هریک از الگوهای فوق یک حالت از عروسک در نظر بگیرید.
    به طور مثال با شنیدن ریتم یک ،مثلا دو ضرب زدن ،عروسک را بغل کنند،با ریتم دو  مثلا سه ضربه پیوسته، عروسک را بچرخانند و با ریتم سه  چهار ضربه که مثلا روی ریتم یک مکث دارید ،عروسک را پشت سرشان قایم کنند.
    این بازی کودکان بسته به گروه سنی کودکان می تواند از دو تا شش حالت ریتمیک مختلف داشته باشد. بهتر است این بازی را چند روز یکبار با همان ریتم ها تکرار کنید تا حافظه شنیداری کودک تقویت گردد.

 

نوشته های مشابه
بازی حفظ تعادل روی طناب
آموزش مفهوم وزن به کودک با بازی ترازوی دستی
بازی برای تقویت تعادل در کودکان
تقویت تمرکز کودکان با بازی هرکه رود خانه خود

لینک اینستاگرام
https://www.instagram.com/zarafeyejadooyi/

نوشتهٔ بعدی
با ترس کودکان از حیوانات چه کنیم
نوشتهٔ پیشین
شیوه های برخورد با بی حوصله گی کودکان

هشدار: مقالات مربوط به بخش سلامتی و تغذیه، پزشکی، بارداری، زیبایی، روانشناسی برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی‌زبان گردآوری شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع‌رسانی دارند. کاربران برای تشخیص، تسکین و درمان مشکلات حوزه پزشکی و سلامتی ابتدا با پزشک مشورت کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست